Les Nuits 2014 - Bij kaarslicht

Achtergrond

Les Nuits zijn een jaarlijks terugkomende zekerheid van gevestigde waarden en nieuwe namen. Vaak in opwindende combinaties. Wie iets wil ontdekken, vindt er zijn gading. Net als wie gewoon komt om zijn favoriete band/artiest te zien. Wij richten onze spots op enkele specifieke namen.

Les Nuits 2014 - Bij kaarslicht



Veel poppier dan de vijfentwintigjarige, Australisch-Zweedse tweeling Elektra en Miranda Kilbey zal het op Les Nuits niet worden dit jaar. Een album is er nog niet, maar enkele uitstekende singles (te beginnen met het heerlijke Julian) doen vermoeden dat de nominatie van Say Lou Lou voor BBC Sound of 2014 niet voor niets was. Noem het dreamwave, dreampop of zweven op een beat, het mag een raadsel heten waarom een nummer als Everything We Touch nog geen hogere toppen scheert momenteel. Na een zomer vol gerenommeerde festivals kan daar misschien verandering inkomen. Te beginnen met Les Nuits natuurlijk.

Eveneens van de andere kant van de wereld afkomstig is het lichtjes doorgeslagen Jagwar Ma. Vorige zomer was dit Australische drietal nog één van de fijnste en zweterigste optredens in de Castello op Pukkelpop, al zijn ze toen aan de meeste media ontglipt. En hetzelfde geldt voor hun support voor Foals in de AB. Hetzelfde kan gezegd worden over hun debuut ‘Howlin’’, één van de meest dansbare en zomerse platen van 2013. Noem het experimentele psychedelische electro-indiepop, luister naar The Throw en u zult begrijpen dat 17 mei geen rustige avond zal worden.

Les Nuits staat bij momenten synoniem voor een waslijst van bands op de rand van de doorbraak. Of bands waarvan je je afvraagt waarom ze nog niet doorgebroken zijn. Ook zo voor de Nederlandse Berlijner Thomas Azier. Met de looks van Oliver Sim van The xx, dezelfde dramatische toonhoogtes als Theo Hutchraft van Hurts, samenwerkingen met Stromae en supportacts van Woodkid vraag je je af wat er nog meer nodig is. Airplay is het eenvoudige antwoord, want singles als Hylas en Ghostcity hebben alle mogelijke potentieel. Ook om de Chapiteau op zijn grondvesten te doen daveren.

Sinds ‘Wagonwheel Blues’ zitten wij al met The War On Drugs in ons systeem. En dat werd er niet beter op met ‘Slave Ambient’ en de meest recente ‘Lost In The Dream’. Steeds verder trekt Adam Granduciel zijn luisteraars mee in zijn persoonlijke poel van eenzaamheid en verdriet. En dat doet hij met liedjes die zich steeds weer weten te nestelen in onze velden vol (nog actieve) oortrilhaartjes. Hij heeft het wel voor het opnemen van liedjes, voor het productiewerk, Adam Granduciel, maar wij hebben ook al ondervonden dat hij ook op het podium best uit de voeten kan. Bovendien zit hij nu al een eindje in zijn wereldtournee en zijn de songs gerodeerd en klaar om echt te schitteren. Of hebt u nog meer redenen nodig om op 25 mei naar de Botanique af te zakken?

Arno, het enfant terrible van de Belgische rock, wordt dit jaar vijfenzestig en dat wordt gevierd! Tijdens zijn feestjaar staat hij onder andere op 23 mei op Les Nuits Botanique in zijn geliefde Brussel. Ruim dertig jaar is Ano Hintjens al aan de slag binnen de Belgische Rockscene. Met Tjens Couter, T.C. Matic, Charles Et Les Lulus, Les Dubrovnicks en Whte Trash European Blues Connection wist hij telkens op onnavolgbare wijze een stevige voetafdruk na te laten. Daarnaast heeft hij ook nog een meer dan indrukwekkende en internationale solocarrière weten uit te bouwen. Klassiekers als Oh La La La, Putain Putain, Les Yeux De Ma Mère, Les Filles Du Bord De Mer, Vive Ma Liberté, Mourir A Plusieurs, Je Veux Nager en nog zo veel meer klinken iedereen bekend in de oren. Maar Arno is op zijn best als hij op een podium staat en zijn ding mag doen. Hij slaagt er keer op keer in zijn publiek te verrassen en mee te slepen op een ongelofelijke rollercoaster. Verwacht je tijdens Les Nuits dus aan een avond vol hits, enkele nieuwe nummers, wat special guests en vooral Arno als zijn onberekenbare zelve.

                                                                                             Patrick Blomme, Patrick Van Gestel, Tom Weyn

11 mei 2014