Les Nuits 2011: luxeprobleem (deel 4): 20 en 21 mei
Achtergrond
Verschroeiende keuzes, frustraties, gemiste kansen, prachtige ontdekkingen. De officieuze start van het festivalseizoen. Uurschema's worden afgedrukt, groepen doorgelicht op het web. Slapeloze nachten, tijdens en vooraf. Keuzes dienen gemaakt te worden, en best op voorhand. Want waar je op de meeste zomerfestivals nog snel van podium of tent kan wisselen, verplicht het ticketsysteem en de locatie van Les Nuits een vooraf doordachte keuze. Dan zijn voorbeschouwingen handige instrumenten. Leidraden, hulplijnen. Wij pluizen voor u uit wat er zeker niet te missen is. Dat u dan nog keuzes moet maken, omdat er eigenlijk best veel niet te missen valt, is een luxeprobleem.

20 mei
Les Nuits loopt stilaan op zijn einde, tijd dus voor een eindoffensief. Dat krijgen we in de vorm van twee veelbelovende singer-songwriters. De gekwelde ziel Mike Hadreas van Perfume Genius keert een half jaar na zijn eerste triomftocht in de Botanique terug en The Tallest Man On Earth zet zijn opmars voort en zal wellicht geen moeite ondervinden om het Koninklijk Circus te overtuigen met zijn folkblues. Verder wordt het breekbare Wild Beasts losgelaten in de Rotonde samen met de twee ruige en rockende Britse zussen van 2:54.
Als je het weekend met de grote trom wil inzetten, kan je in de Chapiteau terecht voor de smerige hiphop van Spank Rock en de haast even vuilgebekte Amanda Blank en met de knetterende elektro van Les Petits Pilous, Noisia en de Luikse trots Partyharders zal het dak zonder twijfel worden weggeblazen.
21 mei
Wie houdt van melancholische, sensuele grunge-, folk- en countryrock trekt best naar het Koninklijk Circus om de culthelden van de Amerikaanse rockband Grant Lee Buffalo aan het werk zien. Zo goed als zeker de moeite omwille van de wereldplaten als 'Fuzzy' en 'Mighty Joe Moon', die ze in de jaren 90 afleverden. Eind 2010 kondigden ze hun reünie aan en Grant Lee Buffalo kennende kruipt hij zeker niet opnieuw het podium op met zijn kompanen omwille van de centen.
Eerder danskriebels? Dan is de 'Chapiteau' de place to be, waar de Canadees Caribou een live-feestje bouwt met een mix van folktronica tot shoegaze en de psych pop van de jaren '60. Wel haasten, want de tickets voor Caribou zijn bijna allemaal de deur uit.
Wie zich graag laat verrassen, vindt wellicht zijn gading in de Orangerie. Daar is Low de headliner. Het trio rond Alan Sparhawk is niet onder één hoedje te vangen. Het contrast tussen hun twee laatste platen kon niet groter zijn. Was hun vorige album 'Drums and guns' duidelijk grunge en noisy dan is het pas uitgebrachte 'C'mon' intiem en puur.
Liever een groep van eigen bodem? Dat kan ook, het Belgische Aplause koppelt zwartgallige teksten in het Engels (en soms in het Frans) aan new wavegeluiden. Nu eens nostalgisch, dan weer abstract. De Brusselaars stellen hun nieuwe album 'Where It All Began' voor.
Last but not least, in het intieme salon Het Museum speelt Josh T Pearson, die met zijn aangrijpende solodebuut 'Last of the Country Gentlemen' één van de revelaties van het jaar genoemd mag worden. Zijn songs zijn fragiel, gevoelig en donker. Live zorgt hij tussen de songs ook voor een lichte noot met de nodige (galgen)humor. Voor wie niet kan kiezen...wij vleien ons neer aan de voeten van Josh T Pearson. Wie dat ook doet, zal het zich vast niet beklagen.