#LangerWinstanley - Lloyd Cole & The Commotions - Lost Weekend (1985)
Clive Langer en Alan Winstanley. Misschien doen de namen niet onmiddellijk een belletje rinkelen, maar aan de hand van zeven voorbeelden zullen we aantonen dat het hier een productie-duo van formaat betreft.
U heeft het intussen al door: de blik op productieduo Langer & Winstanley is eveneens een fraaie trip door Britpopland. Ook vandaag zoomen we in op een heerlijk Britpoprockfenomeen.
De Schotse Lloyd Cole & The Commotions trokken na het verpletterend debuut 'Rattlesnakes' naar de West-Londense Westside Studio van Clive Langer en Alan Winstanley voor de lastige tweede plaat. De Westside Studio was in 1985 een nieuwe studio, nagebouwd naar het onbetaalbare Power Station in New York. Winstanley was opgetogen over de samenwerking: “It was a genuine band vibe, but they were like kids compared to Elvis’ lot (Costello). The Attractions had been around the block, while the Commotions were all like universtity kids. Really nice, intelligent people.” Alan Winstanley was om een nog andere reden tuk op The Commotions, aangezien ze beiden een passie deelden voor golf. Uiteraard was er druk om het straffe debuut op te volgen. Ondoenbaar volgens Clive Langer.
Met Lost Weekend waren ze gewoon met een riff aan het stoeien, toen Langer profetisch voorspelde: “Right, we’ll fucking have that, it sounds like The Passenger. That ‘ll be a hit! And Lloyd Cole hadn’t even put a word or a melody to it yet!” Het werd de tweede single van 'Easy Pieces', geschreven door Lloyd Cole, Neil Clark en Lawrence Donegan, en bereikte een zeventiende plaats in de UK Singles Chart om daar zeven weken te resideren.
Cole werd geïnspireerd voor de tekst van Lost Weekend nadat hij, tijdens een bezoek aan Amsterdam, ziek werd. Hij vertelde The Mouth Magazine in 2020: "Voor zover ik het me herinner, ging ik daar naar een soort afspraak met mijn vriendin van die tijd. Ik werd ziek, behoorlijk ziek en zat opgesloten in hotelkamers." Over de invloed gesproken die het nummer The Passenger van Iggy Pop uit 1977 had op Lost Weekend, herinnerde Cole zich in 2010: 'Het ging gewoon zo tijdens de repetitie en hoewel we ons ervan bewust waren dat het ritmegedeelte hetzelfde was, de akkoorden en al het andere was anders. Dus we hadden er geen last van. Goh, ik wou dat het meer te danken had. The Passenger is een fantastisch nummer, Lost Weekend, in mijn oren, is een fatsoenlijk deuntje dat overdreven eigenzinnig is ingespeeld."
Bij de release van de single merkte Tom Hibbert van Smash Hits op: "Dit is prachtig: klinkende gitaren die stevig rondzwerven en knipogen naar een idee gebaseerd op Iggy Pops The Passenger met de gebruikelijke warrige vocale levering". Hij voegde eraan toe: "Het klinkt allemaal ongewoon vrolijk totdat je de woorden begint op te pikken die lijken te gaan over het oplopen van een longontsteking in Amsterdam, bijna sterven en dan een religieuze bekering ondergaan."