#Lalalasongs - Echo & the Bunnymen - The Killing Moon (1984)

#Lalalasongs - Echo & the Bunnymen - The Killing Moon (1984)

Vreemd thema op het eerste gezicht, maar gaandeweg zal blijken dat het soms poepsimpel kan zijn.

De betekenis van dit nummer is nogal fluctuerend, zelfs voor Echo-zanger Ian McCulloch, die de tekst schreef. "Het klinkt vager dan het in werkelijkheid is", zei hij in een interview. "Ik vertel mensen nooit echt wat de betekenis van alle nummers is, want dat bederft de reis zeker. Als ze naar zoiets als The Killing Moon luisteren, zijn er zoveel verschillende ideeën over waar dat over gaat. Voor mij is het alsof momenten zijn of niet zijn".

De song heeft een behoorlijk diepgaand effect op hem gehad. Hij voegde eraan toe: “Ik ben op de maan geweest die The Killing Moon is. Niemand anders is echt op die maan geweest, omdat ik het zing zoals ik het schreef. Het is nu mijn maan. Niet die aan de hemel, maar The Killing Moon is mijn maan. Ik weet er alles van. Ik voel het van dag tot dag, maar het verandert voortdurend. Zo nu en dan denk ik: 'Wauw! Dat was voor mij een soort tekst, dat liedje.' Het betekent niet dat het over god gaat, maar het is mijn parabel die ik eerst voor mezelf moest schrijven, maar het lijkt erop dat veel mensen The Killing Moon als een speciaal nummer zien".

Het nummer werd opgenomen in Crescent Studio in Bath, Somerset. Nadat hij verkouden was geworden, voltooide frontman Ian McCulloch de opname van de zang in Amazon Studio in Liverpool, waar Pete de Freitas ook het drumwerk voltooide. Gitarist Will Sergeant over de totstandkoming: "We hadden allemaal akoestische gitaren gekregen van Washburn en we speelden er allemaal mee. Dus het album ging meer de akoestische kant uit. The Killing Moon was er één van en het ontwikkelde zich gewoon. Het was behoorlijk anders dan de opgenomen versie destijds. Ik denk dat de opgenomen versie het echt naar een ander niveau heeft gebracht. Er zaten een aantal interessante geluiden in, zoals omgekeerde autoharpen in de refreinen en dat soort dingen".

McCulloch zei aan Mojo magazine in maart 2012: "Ik werd wakker met die tekst: 'Fate / Up against your will', alsof god het mij in mijn slaap had gegeven. Onlangs besefte ik wat het is: het is die monoloog: 'To be or not to be', maar het is zelfs nog beter, omdat ik het aan het zingen ben."

De oosters getinte instrumentatie van het nummer vond zijn oorsprong in een vakantie, die bassist Les Pattinson en gitarist Will Sergeant in Rusland doorbrachten. Pattinson vertelde Uncut in augustus 2014: "Ik en Will waren op vakantie in Rusland geweest, en daar speelde een band balalaika's in de foyer van een hotel. Echt cheesy cabaret. Maar het was fantastisch en we begonnen gewoon te rommelen en het volgende is dat we een refrein hadden voor The Killing Moon. Het was gewoon briljant." Will Sergeant voegde daaraan toe: "Adam Peters kwam met cello's en ontdubbelde die track om het te laten klinken als een orkest. Ik heb de nagalm van de autoharp omgekeerd, die ingaat op de refreinakkoorden, zodat je een groot whoosh-geluid krijgt."

Gitarist Will Sergeant herinnerde zich in een interview in april 2015 aan The Guardian: "Jaren nadat het een hit was, kregen we een e-mail waarin stond dat iemand het nummer wilde gebruiken in een film, 'Donnie Darko', waarvan we niet dachten dat die ergens heen zou gaan. dus accepteerde ik 3.000 pond. Toen de regisseur de director's cut maakte, verving hij The Killing Moon door Never Tear Us Apart van INXS. Zijn sommige mensen niet stom?"

 

23 juli 2024
Laurens Leurs