#Klokkengebeier - DJ Shadow - Midnight In A Perfect World (1996)
Onlangs hadden we een dubbele best of-verzamelaar verworven van DJ Shadow en het viel onmiddellijk op: deze versie van het sonische meesterwerkje Midnight In A Perfect World was anders. Het was namelijk een "extented version", die het onheilspellend geheel nog een extra rondje anticipatie meegaf door het nummer te laten starten met het gebeier van een stel forse kerklokken. Altijd goed voor een graad of wat extra beleving. De perfecte aanleiding voor een weekje kerkklokken, bellen en glockenspielen.
DJ Shadow aka Joshua Paul Davis (°29 juni 1972, San José, California), was als übernerd van jongsbeen af altijd in de weer met opname-apparatuur en fourtrackrecorders en tijdens zijn tijd op de Universiteit van Californië kwam hij als dj volledig tot ontbolstering op de campusradio KDVS. Zijn faam ging zelfs royaal overzee, want het Londonse label Mo Wax tekende hem onder impuls van talentscout van dienst James Lavelle in 1993.
En in 1996 verbaasde hij de wijde wereld met zijn debuut 'Endtroducing...', dat het zelfs tot in het Guinness Boek van Wereldrecords schopte als "First Completely Sampled Album" in 2001. Het enige materiaal dat hij voor zijn plaat gebruikte was de sampledrummachine AKAI MPC60, twee draaitafels en een ProTools-setup, die hij bovendien leende van zijn vriend Dan "The Automator" Nakamura. Enfin, leuk om weten allemaal, maar de techniek is niet hetgeen er toe doet, wel de dystopisch bevreemdende soundscapes die op een rare manier bleven boeien. In 2006 werd zijn debuut in Time Magazine nog meegenomen in het lijstje van All-Time 100 best albums.
Maar terug naar Midnight In A Perfect World, het eerste stuk muziek van dat wonderlijke 'Endtroducing…', dat de wereld in geworpen werd en dat het aanvankelijk tot lieveling van de critici schopte en zelfs tot in de mainstream raakte met niet voor de hand liggende samples van The Human Abstract van David Axelrod, maar ook samples van Sower Of Seeds door Baraka, Sekoilu Seestyy van Pekka Pohjola, Releasing Hypnotical Gases van Organized Konfusion, Dolmen Music van Meredith Monk en California Soul van Marlena Shaw. Je moet al goed bij zijn, wil je die namen en titels nog eens foutloos in één adem te vernoemen.
Tom Doyle vlooide het uit: “Key to the DJ Shadow sound at the time, of course, was his love of crate digging for obscure records to sample. As a frequent customer of the now-legendary Rare Records in Sacramento, it was only after five years that its proprietor finally allowed Davis access to the store’s basement, an Aladdin’s Cave of piles and piles of dusty old vinyl.”
Straffen toebak en ook vlot vijfentwintig jaar later klinkt het nog steeds fris en bezwerend. Hier inclusief de kerkklokken, waar we deze week ons verhaal aan ophangen.