#JukeboxPaultje - The Zombies - A Rose For Emily (1968)
In de vakantie mag het tempo ietsje losser en maken we graag gebruik van andere bronnen. Daarom mag Modvader Paul Weller zijn favoriete platen citeren zoals hij dat in een recente Record Collector (voor Chris Catchpole) deed. Een weekje juke-box-paultje, een mens gemaakt van muziek.
Paul Weller hoorde A Rose For Emily voor het eerst in 1974 op de straffe dubbelpee 'Time Of The Zombies', waarbij de hele tweede plaat gereserveerd was voor het integrale 'Odessey And Oracle'. Pas veel later, in de jaren negentig, vond hij een origineel exemplaar. Meer nog, hij kan de plaat laten tekenen door The Zombies zelve. In 2018 zou hij zelfs met Rod Argent werken op 'True Meanings' waarop Argent piano en mellotron zou spelen: “Surreal but that’s how mad life is sometimes.”
Steve Brooks, de man met wie Weller The Jam oprichtte, kocht in een kringwinkel een stapel sixtiessingles en via de Zombiessingles ontdekten ze nieuwe gitaarakkoorden: "As soon as we found a new chord we’d go off and write a song around it.”
The Zombies splitten in 1968 op het moment dat 'Odessey And Oracle' uitkwam. En de plaat deed, mede daardoor, geen iota in Engeland. Het was pas later in de jaren negentig dat de plaat aan een revival toe was en dat je van veel muzikanten hoorde wat een grote invloed het was: “It’s amazing that it takes that long sometimes for records to filter through to people and for them to recognise it. I’m really glad that they finally got to see that in their lifetime because a lot of artists don’t. One of my all-time favourite records!”