Jenny Berger Myhre

Queen For Tonight
Jenny Berger Myhre

De experimentele scene in Oslo (en Noorwegen in het algemeen) is momenteel erg vruchtbaar. Voor veel buitenstaanders zal Jenny Berger Myhre daarin een relatief onbekende naam zijn. Met haar ‘Lint’ bewijst ze dat daar dringend verandering in moet komen, misschien dat het kroontje van Queen For Tonight daarbij een beetje helpt.

Wie de liner notes van een reeks albums obsessief bestudeert, zal haar naam hier en daar al zijn tegengekomen. Als fotografe was ze reeds verantwoordelijk voor een hoop bandfoto’s en albumhoezen. Verleden jaar maakte ze ook de videoclip bij ‘Female Vampire’ van Jenny Hval.

Helemaal verbazen mag het dus ook niet dat ‘Lint’ klinkt als een reeks snapshots: maar eerder dan in beeld zijn deze momenten vastgelegd in geluid. Jenny Berger Myhre gebruikt field recording als meer dan een manier om de muziek wat aan te kleden, de verschillende opnames gaan naar de kern van Myhre’s composities. Alles wat op ‘Lint’ te horen is, komt uit de verzameling opnames die ze over een periode van vijf jaar maakte. Dit archief van geluidsherinneringen wordt niet gewoon gepresenteerd: Myhre legt de verschillende geluidsfragmenten op elkaar, laat ze contrasteren en bewerkt het geluid.

Als luisteraar heb je de context van de opnames niet altijd mee (en zijn niet alle talen vanzelfsprekend begrijpbaar) waardoor de opnames hun notie van herinnering kwijtspelen en een fragmentarische inkijk geven. Doorheen ‘Lint’ komen we zo verschillende karakters tegen, maar net als bij de foto’s van een vreemde weet je nooit helemaal wie zij zijn of wat ze betekenen. Dat wordt nog eens bemoeilijkt door de manier de verschillende lagen in de nummers.

Dat wil gelukkig niet zeggen dat ‘Lint’ een geheel abstract werk is. In het hart van Jordan zit een vrij simpel en zeemzoet nummer vervat. Eerder dan daar een perfecte opname van te maken, kiest Myhre er voor om het nummer in zijn context te laten bestaan: als deel van het gesprek waarin ze het speelde. Bij de eerste luisterbeurt klinkt dat misschien verwarrend of overweldigend, omdat het moeilijk is om in te schatten wat er juist gebeurt, maar na enige tijd beginnen de karakters bekend te worden, alsof het nummer zijn geheimen prijs geeft.

Datzelfde geldt ook voor de zeven nummers die daar op volgen. De gelaagdheid maakt dat herhaald luisteren telkens weer nieuwe details naar voor doet komen, de fragmentatie zorgt ervoor dat elke nieuwe inkijk een net iets beter beeld geeft van Jenny Berger Myhre. Het zijn deze details en de vele field recordings die het geheel samenbrengen, van de elektronische klanken op een nummer als Interne Puslespill (ruw vertaald “interne puzzel”) tot bewerkte akoestische instrumenten op Somnambulant, van kleine sketches zoals Lage setning av et ord (wat zo ongeveer “een zin maken uit een woord” betekent) tot de iets meer uitgewerkte nummers als Speak Softly.

Het originele gebruik van field recording en Myhre’s geluidsarchief maakt ‘Lint’ een klein album met veel inhoud. Het is te hopen dat Jenny Berger Myhre hiermee de smaak te pakken heeft en het niet bij deze ene release blijft, dat zou maar zonde zijn van zo’n talent.

‘Lint’ is beschikbaar als download of op cassette via de bandcamp van Caniguo Records.

 

In deze rubriek bekronen we elke week een straffe madame uit de muziekwereld. De titel verwijst naar de gelijknamige song van Helen Shapiro.


19 maart
Robbe Van Petegem