Inlandse Maatjes 2018 (9)

Inlandse Maatjes

De oplettende volger merkte dat er vorige week geen editie van Inlandse Maatjes verscheen. De netten bleven leeg, maar deze week is er weer een overvloed aan inlands moois dat zijn weg naar onze redactie vond. We delen met u graag de nieuwste worpen van Stikstof, Mahler, Faces On TV, Poltrock, Glass Museum en Glints en we hebben ook in première de eerste echte clip van Tien Ton Vuist voor u.

De nieuwe single van Stikstof is hun samenwerking met de West-Vlaamse rapper Brihang en tevens een van de tracks op hun onlangs verschenen album ‘Overlast’. Zoals het hiphop betaamt, is de single politiek geladen en schop onder de kont van de mannen in het parlementaire pluche. En al zal rechts Vlaanderen niet staan juichen bij sommige tekstfragmenten, toch is het vooral een oproep tot respect en samenleven. Ook muzikaal is dit een multiculturele mix van jazz en hiphop. Nederlandstalige hiphop is meer dan Jebroer, Boef en aanverwanten en kan ook volwassen klinken. Dat bewijst Stikstof op ‘Overlast’.

Morgen, maandag verschijnt de nieuwe clip van Mahler bij dit People Like Me, een song waarmee Domien Knockaert en co zich op dezelfde hoogte hijsen als inlandse voorbeelden Faces On TV en Warhola. Het kwartet breit zo een mooi vervolg op eerste single Sheria. De tweede single komt maar schoorvoetend uit de startblokken, maar is knap opgebouwd met steeds aanzwellende elektrogolven. Wij houden wel van dit soort mensen!

Over Faces On TV gesproken: ook Jasper Maekelberg heeft sinds eergisteren een nieuwe single uit: Dancing After All. Hoe hij het doet, is een goed bewaard geheim, maar ook dit keer schiet hij recht in de roos met zijn zwoele elektronica. De single is dan ook terecht hotshot bij Studio Brussel en maakt nu ook aan de overkant van het Kanaal wat los. In april komt ‘Night Funeral’, het debuutalbum van deze wonderboy, uit. Het is dan ook veilig om te stellen dat 2018 het jaar van Faces On TV wordt. Move over Oscar en Balthazar!

Heel wat meer ingetogen is de eerste single van David Poltrock, gevierd toetsenist bij o.a. Hooverphonic en De Mens. Ook hij verwacht een eerste album onder eigen naam. ‘Mutes’ zal die plaat heten en ze komt er al eind deze maand aan. Alle tracks zullen Mute heten, gevolgd door een hashtag en een nummer. Mute#2 is vreemd genoeg de opener en het is inderdaad een track waar je helemaal stil bij wordt.

Van Poltrock naar Glass Museum is een kleine stap, want ook Antoine Flipo plant zich graag neer achter een piano, al laat hij zich wel ondersteunen door de jazzy drumpartijen van zijn makker Martin Grégoire. Hun nieuwste heet Electric Silence, maar zo ingetogen is die toch niet, want halverwege dropt het duo er plots een flink pak elektronica in. Zoals bij elke single van Glass Museum wordt er ook meteen een remix bij geleverd. Dit keer nam Sun Glitters de track onder handen. Het levert een mooie, trage, chillwaveversie op.

Op de valreep viel hier ook nog de eerste echte clip van Tien Ton Vuist binnen. Hun single Smetterling is al uit van januari, maar kreeg nu visuele ondersteuning van de hand van Nikki Kiekens en Tijl De Meulemeester. We zien het duo lekker aan het repeteren, maar ondertussen is er een soort van Haley Quinn-personage op komst, gewapend met een baseballbat. Hoe dat afloopt, zie je hieronder, maar vergeet ondertussen niet te genieten van de rauwe energie die de finalisten van Oost Best 2017 uit hun instrumenten toveren.

En we gaan er uit met een knal, want dat is Bugatti, de nieuwe single van Glints, zonder enige twijfel. Waar Jan Maarschalk Lemmens zich de laatste maanden heeft schuilgehouden, is ons niet bekend. Maar hij heeft er alleszins een pak energie opgesnoven. Wat start als een religieus koortje gaat al snel uit de bocht met verwrongen stemmen, zware beats en zelfs galspuitende rap. “Why is everything spinning around me?” vraagt Lemmens zich herhaaldelijk af. Een vraag die vast ook op jouw lippen zal branden na beluistering.

Al deze tracks en nog veel meer vind je op onze bijna dagelijks aangevulde Spotifylijst.

11 maart 2018
Marc Alenus