IDER

Queen For Tonight

Ider is een plaatsje in Alabama, de afkorting voor “I Don’t Even Remember” en sinds vorig jaar ook de naam van een opwindend, Brits duo dat dit keer aan de haal gaat met de titel “Queen For Tonight”.

IDER

Ja, niet één maar twee kroontjes vandaag, want IDER bestaat uit Megan Markwick en Lily Somerville, twee blondines, de eerste uit Noord-Londen, de tweede uit Birmingham. Beiden probeerden het eerst alleen: Markwick met de ep ‘Blindside’ met daarop vier americanadeuntjes. Somerville bracht een ep uit bij HJ Recordings met liedjes die ze van achter haar piano zong, een instrument waarvoor beiden een voorliefde koesteren.

De twee ontmoeten elkaar op de universiteit van Falmouth en gaan na af te studeren samenwerken als IDER. Meteen spatten de vonken eraf. Het in april 2016 uitgebrachte Sorry is het soort van song dat fans van Rhye, London Grammar en Laurel tot tranen toe kan bewegen. De piano en de zang  klinken zwoel, maar zwanger van verdriet en onderhuids schuifelt dat soort van elektronica dat je ook bij voornoemde hoort.

Zowel Markwick als Somerville zijn behept met een prachtige stem, maar als ze samen zingen (unisono of in harmonie) ontstaat er een magie die je zwaar in de ban brengt en niet veel franjes nodig heeft. Dat bewees het bijna naakte Pulse waarin de twee stemmen voorzichtig rond elkaar kringelen met enkel een sluier van wat toetsen en beats.

En net wanneer je denkt dat ze steeds uit datzelfde vaatje tappen, waaraan ook Låpsley, Cigarettes After Sex en The Japanese House zich graag laven, komen ze op de proppen met King Ruby dat net als Sorry geproducet werd door Aidan O'Brien, maar dit keer klinkt het duo dansbaarder en sluipt er een subtiel, oosters element in.

Wie dacht dat we daarmee het beste wel gekregen hadden van dit duo, werd eind vorig jaar keihard met een fluwelen handschoen geslagen toen Million uitkwam. Met rake zinnen als “This is where I end up / lying down in the bathroom” en “Screaming Jesus / doesn't know my name”, werd de eenzaamheid, die uit het nummer spreekt, onderstreept terwijl de synths druppelden als een slecht afsluitende kraan in een goedkoop hotel.

Vreemd genoeg nam dit nummer niet de verwachte hoge vlucht, ook al bleef Phil Taggart van BBC 1, die bij de eersten was om de band te draaien, zijn steun uitspreken en kwam The Line Of Best Fit superlatieven tekort om het emotionele nummer te beschrijven. Misschien moest het duo maar eens meer videoclips draaien, want Pulse, het enige nummer dat een officiële clip kreeg, scoorde tot nog toe het best.

Of het uitblijvende megasucces de reden is dat het duo op de meest recente exploot dreigend klinkt, is onwaarschijnlijk, maar feit is dat ze ook dit stijlvol doen. De dames halen de diepste stem boven en laten de synths grommen om dan in het refrein plots Haim naar de kroon te steken. Hoe dan ook: IDER bevestigt nogmaals haar status als één van de meest belovende popduo’s van de overkant van het Kanaal.

5 maart 2017
Marc Alenus