Horrorcovers

Wiki

Allerheiligen, Allerzielen, Samhain, Halloween… hoe je deze dagen ook beleeft, de grens tussen leven en dood is dun. Ook in de muziek is gruwel vaak een thema en niet alleen in de songs, maar ook wat betreft album art. Hieronder een korte compilatie van zestien schrikwekkende album covers.

1. ‘Crystal Castles’, aka ‘Crystal Castles II’ was het tweede album van elektropopduo  Crystal Castles. De albumcover van hun eerste plaat was controversieel omdat het een tekening van Madonna betrof met een gebroken oogkas. Deze foto lijkt dan weer die van een jonge, vrouwelijke zombie, maar het is feitelijk een jongen: X Tecumseh Clark. De foto werd genomen door zijn vader, de avantgarde componist en dichter Todd Tamanend Clark.

2. ‘Ball Of Eyes’ van Placebo. Nee, niet de band van dat andere androgyne type, Brian Molko, maar wel de Belgische voorloper rond Marc Moulin. Dit album dateert uit 1971. De hoes is een ontwerp van Robert Pernet.

3. Voor de hoes van ‘The Crying Light’ koos Antony & The Johnsons voor een foto van de Japanner Naoya Ikegami. Hij toont zijn landgenoot en danser Kazuo Ohno. Antony Hegarty, die gelooft dat dansen de dromen en mijmeringen van zijn hart blootlegt, kijkt enorm op naar Ohno. Afgaande op dit beeld, heeft de man veel nachtmerries.  

4. Aphex Twin doopte zijn album uit 1996 in zijn eigen, echte naam ‘Richard D James’. Laat ons hopen dat hij niet zijn ware gelaat toont op de cover, want die ogen… dat is pure waanzin.

5. Of ze er nu mee ophouden of niet, Die Antwoord zal ons altijd bijblijven. ‘Ten$ion’ was niet hun beste album, maar die cover…die vergeet je niet licht. Hij doet een beetje denken aan die scene uit ‘Game Of Thrones’ waarin Daenerys Targaryen een paardenhart opat. Yakkie.

6. Die glasharde, zwarte ogen zien we ook terug op de hoes van ‘Queen Of Denmark’, het debuut van John Grant. De foto doet op zijn beurt een beetje denken aan de scene uit Twin Peaks waarin Leland Palmer verandert in Bob…

7. Altijd gedacht dat The Beatles aardige jongens uit Liverpool waren, maar de cover van ‘Yesterday and Today’ laat een ander beeld zien. Hoewel… zij beweerden dat het een aanklacht was tegen de gruwel in Vietnam.

8. Nooit meer blind getast in een bakje aardbeien sinds ‘Floating Coffin’ van Thee Oh Sees uit 2013. Verantwoordelijk hiervoor is beeldend kunstenaar Matt Brinkman.

9. Mensen met arachnofobie beleefden veel plezier met de cover van ‘Very ‘Eavy …Very ‘Umble’, de debuutplaat van Uriah Heep. De spinnenwebben zijn een zaak, maar die gapende mond en dat intense zwart, maken het beeld compleet. “very heavy indeed”.  

10. Elzo Durt & Patrice Poch zorgden in 2011 voor het artwork voor de hoes van ‘Bloody Belgium’ een compilatiesingle van vier punksongs uit onze hoofdstad gebracht door bands die actief waren eind jaren zeventig: Contingent, Mad Virgins, X-Pulsion en Chainsaw. Als kind kregen we nachtmerries van het kapsel van koningin Fabiola. Deze make-over vinden wij dan ook passend.

11. Dat horror niet altijd fijnzinnig hoeft te zijn, bewijst Cannibal Corpse sinds 1989. We hadden hier zowat al hun hoezen kunnen gebruiken, maar ‘Butchered At Birth’ werd zelfs verboden in Duitsland. En die kennen na de nazi’s toch wel alles van smaakvolle horror.

12. Ook smaakvol is de cover van ‘Humanure’, een album van Cattle Decapitation, een deathgrindband uit Amerika. Dat die na tien jaar nog bestaan is op zich al een horrorverhaal, maar dit eerbetoon aan de cover van ‘Atom Heart Mother’ van Pink Floyd slaat echt alles.  

13. Dat horror ook een mooi gezicht kan hebben, bewezen The Dwarves met hun hoes voor ‘Blood Guts And Pussy’. Fijnzinnig is het zeker ook niet, maar het is het perfecte alibi om wat bloot op onze website te zetten. De dames zien er ondanks alles toch bekoorlijk uit, alleen jammer dat acteur Bobby Faust iets onbehoorlijks uitspookt met een konijn. Dat verpest het plaatje toch wat.

14. De hoes van ‘Landform Erosion’ van Fujako is geen typisch horrorbeeld, maar het schilderij van Eric Audoubert, dat een verwoest bos moet voorstellen geeft ons toch op een of andere manier de creeps.

15. Met ‘Black Europa’ maakte Mauro Pawlowski & The Grooms, een 12” met een titel die voor velen al angstwekkend is. De hoes versterkt dat gevoel van onbehagen. Wie de dame is die voor de lens van Herman Houbrechts poseerde, is ons niet bekend, maar ook al opent ze haar mantel nog zo uitnodigend, wij zouden het liefst hard wegrennen.

16. Uiteraard mocht Amenra hier niet ontbreken. We kozen voor de hoes van de splitsingle die ze uitbrachten met Madensuyu. Het beeld is meteen herkenbaar, want van de hand van Berlinde De Bruyckere. Het is mooi en tegelijk kil en angstwekkend.

1 november 2016
Marc Alenus