Hiphop 40: van 30 tot 21

Achtergrond

‘Hiphop is, hiphop leeft. Gebeurt. Beweegt. Hiphop neemt, hiphop geeft’. Deze bewerkte dichtregels van Jules Deelder (nachtburgemeester van Rotterdam) geven aan dat wat in poëtische termen te zeggen valt over jazz, eigenlijk ook voor hiphop geldig is. Al wordt dat laatste genre onnodig nog al te vaak stiefmoederlijk behandeld. Nog steeds neemt hiphop niet de plaats in die het zou moeten hebben. Het genre is razend populair onder jongeren, maar die moeten het maar vaak stellen met een handvol albums. Zo bizar veel hiphopoptredens zijn er nu eenmaal niet, al begint het tij stilaan wel wat te keren.

Hiphop mocht dit jaar maar liefst veertig kaarsjes uitblazen en dat vieren we. Terwijl iedereen de persoonlijke klassiekers vanonder het stof haalde, keken we weemoedig terug naar de tijden waarop dat ene hiphopnummer of album ons goedgemutst door het leven deed gaan. Het genre is al minstens duizend keer afgeschreven en minstens duizend en een keer terug uit het graf opgestaan. De hoogste tijd dus om vooruit te kijken naar toekomstige ontwikkelingen.





30. Snootie Wild (Memphis, Tennessee)

Klinks als: Future, Lil Wayne

Met een tekenfilmnaam als Snootie Wild krijg je onmiddellijk alle kinderen naar je hand. Toch voelen we ons moreel verplicht om ook wat kanttekeningen te maken. Little Snootie was ooit een beloftevolle basketbalspeler, maar moest zijn carrière abrupt stopzetten omdat hij in zijn knie gestoken werd tijdens een bendegevecht. Toen even later ook zijn vader Big Snootie (gekker dan dat wordt het niet meer) overleed, werd Little Snootie de enige broodwinner van de familie. Het criminele milieu leek de enige uitweg. Tot hij veroordeeld werd tot vier jaar gevangenisstraf. Op zijn vijfentwintigste werd Snootie Wild vrijgelaten. Een Snootie 2.0 dus, die zich volledig stortte op de rap zoals cafévoetballers op de kantine. Yayo werd onmiddellijk een cultklassieker en Snootie Wild werd in twee jaar tijd niet alleen een bekend rapper, maar vooral een reality-tv-ster en een potentiële redder van de scene in Memphis. Benieuwd wat er allemaal kan overwaaien? Beluister dan alvast zijn EP ‘Go Mode’ van september dit jaar en hou je oren open voor wat komen zal.

29. Pearls Negras (Rio De Janeiro, Brazilië)

Klinkt als: Bonde Do Role, Santigold, M.I.A., Yo! Majesty, Diplo

Een wulps trio uit Rio dat in het Portugees rapt over van alles en nog wat. Alleen jammer dat wij er niets van verstaan. We horen bailefunk, goedkope snares, trapbeats en computerblazers die vrolijk in het rond toeteren. En de meisjes? Die huppelen in hun fuchsia pakjes door een wolk van confetti en kleurrijke serpentineslierten. De hipste bende uit de favella’s, daar twijfelen we niet aan. Authentieke dancehall of partyrap is het wel, maar dan geboetseerd tot iets dat zowel in Europa als Amerika als een hapklare brok lijkt. Bekijk de onlangs verschenen clip in vhs kwaliteit voor Make It Last, en haal de buren erbij als je de recente mixtape ‘Nossa Gang’ een draaibeurt geeft.

28. Seba (Antwerpen, België)

Klinkt als: het alfamannetje bij Het Hoge Noorden

Hoe je het ook draait of keert, in “Midden-Brabant” kan je als hiphop fan altijd voldoende stoom afblazen. Bij de mannen van Scheef Gon Records loopt er een wel erg kwieke, jonge gast rond die telkens weer opvalt op een positieve manier. Seba is overdag de ideale schoonzoon, de lieve buurjongen en het vriendelijke ventje dat oude vrouwtjes de straat over helpt. Knijp hem gerust in de wangen, dames, zolang je hem maar elke zondag iets toestopt. Als de nacht valt, transformeert hij in het haantje de voorste bij rapcollectief Het Hoge Noorden. Charisma bij de vleet, de flair van een motherfokker zonder al dat goud in zijn bek; dat allemaal met een lichthese stem, die zijn teksten kostelijk masseert. Bloedheet aanbevolen, dat zie je van hier. Bekijk een studiosessie van Hoge Noorden Connect en laat je wegblazen door Seba en zijn vrienden

27. Waldo (Grand Rapids, Michigan)

Klinkt als: Kendrick op mythische trapbeats.

Waar is Waldo? Waar Sango staat! We gaan niet moeilijk doen, maar Waldo’s populariteit heeft hij te danken aan het succes van zijn producer Sango. Toch hebben we weinig met de rode balpen doorstreept op Waldo’s bëoordelingsblad. Met zijn flow is er helemaal niets mis, alleen mogen zijn teksten iets meer naar het nekvel grijpen. Dat hij dat zelf ook begrepen heeft, bewees hij dit jaar met zijn mixtape ‘Until Then’, een project over hoe mensen het leven ondergaan en in stilte uitzitten. We hebben hem bezig gezien in de Bloody Louis deze zomer en het zweet dat we achteraf uit onze T-shirts knepen rook eerlijk en oprecht. De teleurstelling was dan ook groot toen we het nieuws vernamen dat Waldo moest afzeggen als voorprogramma van Joey Badass. Haal je geldbeugel boven en koop ‘Until Then’ voor een prikje, of beluister Explicit Content waar Sango een klassieker van Timbaland onder handen neemt uit Waldo’s vorige mixtape ‘Outsde/Nsde’.

26. Michael Christmas (Boston, Massachusetts)

Klinkt als: gezelligheid met een kersttrui aan

Niets zo gezellig als kerst! Dat moet ook Dali Jensen gedacht hebben toen hij zijn naam veranderde in Michael Christmas. De rapper is vers voer voor wie graag no-nonsense-rap hoort over favoriete snacks, tv-persoonlijkheden en dagdagelijkse, doelloze momenten in een mensenleven. Gelukkig kan hij ook met zichzelf lachen. Want zelfspot is namelijk zijn beste saus. In een genre waar artiesten zoveel mogelijk proberen op te vallen, is Michael Christmas een verademing. De ideale vibe voor wie graag wegdroomt naar de simpele dingen in het leven terwijl de regen verder tikt op het vensterraam. In zijn recente mixtape stelt hij zichzelf de volgende vraag: “Is This Art?” “Art” is voor Michael Christmas een rood licht negeren en het verkeer dat hem daarbij vriendelijk zijn gang laat gaan. Of een perfect getoaste boterham uit de broodrooster halen. Wij noemen dit geluk, net zoals wij gelukkig worden van zijn mixtape.

25. Kirblagoop (Sarasota, Florida)

Klinkt als: Asap Ferg, French Montana

Kirblagoop verscheen op onze radar met zijn mixtape ‘100 Tryna Kill Me’, waarop het geweldige 1Deep staat te pronken. Ondertussen heeft de kwibus uit Florida niet stilgezeten, want hij bracht in 2014 haast elke maand een nieuwe mixtape uit. Goop brengt meme-rap van de zuiverste soort, waarbij hij handig gebruikt maakt van zijn typische stem die af en toe overslaat. Zijn beats zijn, zoals meestal uit Florida, hoogzwanger van de hevige bassen en trapinvloeden en af en toe worden er lollige samples in verweven. Zo hoor je op diezelfde mixtape een steeds terugkerende Tyrannosaurus tieren tijdens Oops of brengt hij zijn eigen versie van Mamma Mia van Abba tijdens Thuggin. Mits een goede omkadering en als hij af en toe van de drugs kan afblijven, zullen we met Kirblagoop in de toekomst zeker nog veel plezier beleven. Alsof dat nu nog niet het geval is.

24. Miggs De Bruijn (Eindhoven, Nederland)

Klinkt als: Kempi, Kleine Viezerik

Nog meer jong hiphoptalent zien we bij de in Eindhoven te situeren Miggs De Bruijn. Zijn teksten gaan onder meer over wiet, geld en vrouwen. Kortom, het materiaal dat van de straat geplukt is. Migss, een Congolees met een nogal turbulent verleden, bracht een eerste ep ‘Monster’ uit. Na een passage bij The Next MC zag Miggs de kans rijp om verder door te groeien. Ondertussen is er een nieuwe mixtape gemaakt onder de naam ‘Migsstape’ en stellen we vast dat er nog materiaal in de pijplijn zit. Talent waar we zeker nog van gaan horen!

23. Allan Kingdom (St. Paul, Minnesota)

Klinkt als: Chance The Rapper

Allan komt uit Minneapolis, Minnesota (u weet wel, de geboorteplaats van Hij Die Serge Mag Zeggen Tegen Simonart). Kingdom kan op jeugdige leeftijd al twee albums, Future Memoirs en Talk To Strangers, voorleggen. Die eerste kon op heel wat instemmend en goedkeurend geknik van hiphopheads wereldwijd rekenen. De rapper werkte al samen met Spooky Black en liet zijn album mee produceren door Ryan Olson van Poliça. Daar waar andere rappers de flow en de snelheid van de raps wat laten dalen in functie van de emotionele balans doet Kingdom dat met zijn warme stemtimbre.

22. Rome Fortune (Atlanta, Georgia)

Klinkt, en ziet eruit als: Andre 3000

Wie met een blauwe baard afkomt, wil graag opvallen. In een hiphopstad als Atlanta is dat ook nodig. Maar Rome Fortune valt niet alleen op vanwege zijn uiterlijk, hij neemt het muziekproces ook heel serieus. Fortune werkte al samen met een brede waaier producers en rapartiesten van allerlei soorten en maten. We sommen even op, en val vooral niet achterover van het diverse assortiment: Suicideyear, Bassnectar, iLOVEMAKONNEN, Gucci Mane, Four Tet, Jeezy, Future, en zo kunnen we nog even doorgaan. De meest complete Bongobon dus, en het ideale presentje voor de feestdagen als je zonder inspiratie valt. Zijn mixtape ‘Small World’ zou de aandacht van het grote publiek moeten kietelen. Al is de ene daar wat gevoeliger aan dan de ander. Bekijk de clip bij One Time For, de bonustrack van ‘Small World’, waar we een dag in het spoor van Fortune mogen vertoeven.

21. Blitz The Ambassador (Ghana – Brooklynn, New York)

Klinkt als: The Roots, Public Enemy

Over Blitz The Ambassador kunnen we ook alleen meer erg enthousiast zijn. In het echte leven luistert hij naar de naam Samuel Bazawule, maar op een podium gebeuren er al eens andere dingen. Samuel is niet enkel bedreven in de hiphopkunsten, ook als visueel kunstenaar heeft hij een zekere naam en faam. Samuel werd geboren in Ghana, maar kreeg het hiphopvirus goed te pakken na het horen van de Public Enemy-klassieker ‘It Takes A Nation To Hold Us Back’. Net zoals zovele andere kids bepaalde dat moment zijn verdere muzikale carrière. Zijn talent werd al snel opgepikt, maar Blitz werd pas echt bekend doordat hij zijn hiphopgeluid verder exploreerde in albums zoals‘Soul Rebel’ ‘Double Consciousness’ en ‘Afropolitan Dreams’. Momenteel is hij verbonden aan de Okayplayer-gemeenschap die mee werd opgezet door The Roots, nog zo’n hiphopinstituut. Bekijk de clip bij Make You Not Forget, opgenomen in zijn thuisland Ghana, en zet alvast een streepje voor zijn naam. 

Lees hier ook deel 1!

10 december 2014
Joris Roobroeck