#HetHeiligeJaar2001 - Gez Varley - 'Bayou Paradis'

#HetHeiligeJaar2001 - Gez Varley - 'Bayou Paradis'

Het is eind jaren tachtig als Gez Varley en Mark Bell in Leeds één van de meest invloedrijke technobands ooit oprichten: LFO. Het debuut 'Frequencies' (1991) wordt inmiddels terecht beschouwd als een ware klassieker. Op dat album staat ook het schitterende en licht onheilspellende LFO, een track waarmee de bas menige subwoofer een zware tijd bezorgd heeft. In 1996 komt LFO met de knappe opvolger 'Advance'. Minder techno dan de voorganger, maar nog altijd elektronische muziek van een hoog niveau. Maar het gerucht gaat dat Varley bijna niet bijdroeg aan dat album. En in datzelfde jaar verlaat hij dan ook LFO.

Bell zet LFO solo voort en gaat ondertussen aan de slag als producer. Zo produceert hij 'Exiter' (2001) van Depeche Mode en meerdere albums van Björk, waaronder 'Homogenic' (1997). Varley blijft trouw aan de technoroots. In 2001 is hij woonachtig in de Duitse stad Wiesbaden en heeft hij al een reeks ep's en een album op zijn naam staan, als hij in mei van dat jaar 'Bayou Paradis' uitbrengt.

'Bayou Paradis' komt uit op het toonaangevende Force Inc. Music Works, een Duits label dat in die tijd staat voor kwaliteitstechno. En dat is precies wat 'Bayou Paradis' is. Varley weet op ongeziene wijze een brug te slaan tussen oldskool techno en de minimal techno, die een aantal jaren eerder al domineerde met releases op labels als Basic Channel en sublabel Chain Reaction.

Tracks als Le Soleil en Les Cartes zijn daar meteen twee goede voorbeelden van. De fluctuerende synthlijnen doen denken aan tracks van bijvoorbeeld de op Chain Reaction opererende Vainqueur (René Löwe) en de 'M'-ep's van Basic Channel-duo Maurizio. Onder de tracks hoor je klassieke technobeats die verdomd goed in elkaar zitten en vandaag de dag nog steeds niet gedateerd klinken.

'Bayou Paradis' wordt wel eens weggezet als eentonig, maar niks in minder waar. Elke track evolueert heel langzaam, waardoor het juist niet eentonig wordt en je steeds bij de les blijft. Tel daarbij dat de tracks een coherent geheel vormen en je hebt een technoalbum van wereldformaat.

Fysiek is het album al jaren geleden vervallen. Gelukkig heeft Varley het magnum opus digitaal op bandcamp staan en kun je hem voor een paar euro's downloaden. Het zullen een paar van uw best bestede euro's ooit zijn. Maar wij hopen dat 'Bayou Paradis' in 2026, als hij vijfentwintig kaarsjes uitblaast, opnieuw fysiek uitkomt. Want dat verdient een dergelijke release!

1 juni 2021
Gregor Dijkman