Het verknipte universum van James Blake
Achtergrond
We vragen ons werkelijk af wat er zich dezer dagen in het hoofd van James Blake afspeelt. Zou hij nog steeds elke dag wakker worden met het idee dat het allemaal maar een droom was? Maakt het plots overweldigende succes hem onzeker? Of komt zijn wereldverovering vroeger dan hij eigenlijk gepland had? We vragen het ons telkens af wanneer we Limit To Your Love op de radio horen spelen en er ergens weer honderd harten breken.

Lang werd hij aanzien als een dubsteprevelatie, maar Blake is geen vogeltje dat je in een kooitje gevangen kunt houden. Zijn Air & Lack Thereof op het Hemlocklabel van Untold deed ons al denken aan sfeertovenaar Susumu Yokota. Net als Yokota knipt en plakt hij alles aan elkaar tot een intieme en emotioneel geladen geluidscollage. Het zijn vooral de beats en de hoekige ritmes die hem in het dubsteprijtje doen passen.
Maar verstommen doet hij pas echt met de vorig jaar verschenen ep 'CMYK' op het herrezen R&S Records. Ontegensprekelijk doet hij door het gebruik van de verknipte vocalen denken aan Burial. Alleen klinkt Blakes geluid nog fragieler en nestelt hij zich onder je huid. Alsof Four Tet en Jamie Lidell de zijden draadjes spinnen waarmee hij de constructie mag maken. Opvolger 'Klavierwerke' trekt die lijn door en ontvouwt hele droomscènes voor onze ogen.
Maar dat deze jongeman niet enkel dagen aan een stuk de krochten van de melancholische muziek zit te doorploeteren op zoek naar inspiratie, verraadt hij zelf onder zijn alter ego Harmonimix. Destiny's Child, Snoop Dogg (het geweldige Drop It Like It's NOT), Lil Wayne en zijn helden Outkast (Ms. Jackson) worden door hem vakkundig uitgekleed en weer in elkaar getimmerd met als stempel zijn grillige beats en boogie funk synths. Ook in zijn eigen composities klinken schemeringen van hiphop, jazz en r&b door en als een schilder die doorheen alle stijletappes heen moet komt Blake steeds dichter bij zijn hoogstpersoonlijke genre.
Hoe dat dat juist gaat klinken zullen we binnenkort weten wanneer zijn debuutalbum verschijnt. Limit To Your Love, de eerste single daaruit, gunt ons al een glimp en leert ons dat Blake alvast zijn piano en eigen stem naar voor schuift. Daarmee klinkt James Blake in onze oren breekbaarder dan ooit.
Het tempo waarmee alles geëvolueerd is heeft iets van een muterend virus dat door je aderen gejaagd wordt. Ondertussen werd hij door BBC op de tweede plaats gezet in hun talentenlijst 'Sound Of 2011' en verovert hij waarschijnlijk al evenveel harten met zijn vriendelijke en ongedwongen look als met zijn muziek. Bovendien maakte The xx al de weg vrij voor meer intimistische popmuziek die ver weg staat van het geschreeuw en gekletter waar je normaal mee geconfronteerd wordt in de hitparades. De kaarten liggen voor James Blake met andere woorden in een gunstige positie. Als ze nu nog ten volle benut worden, kan er werkelijk niets meer mis lopen.
Het titelloze debuutalbum van James Blake ligt vanaf 4 februari bij de platenboer.