Glimps 2013, dag 1: u zal smeken om meer

Achtergrond

Voor de derde keer werpt Glimps een blik op de Europese bands van de toekomst en voor de even zoveelste keer zullen wij er bij zijn. Ja, we zijn altijd klaar om zoals een jonge moeder of vader de ellenboog in het badwater te houden om te kijken of het niet te koud of te heet is. Onze verslagen mag je volgende week verwachten, maar eerst onze tips voor vrijdag. Die voor zaterdag zijn voor morgen.

Glimps 2013, dag 1: u zal smeken om meer



The Feather (Kinky Star, vrijdag 22.20 uur - 23 uur)

Geen band die beter bij deze kerstsferen past als The Feather. De warme stem van Belg Thomas Medard dringt met een gloed binnen alsof je net van een glühwein nipte. En het vaak gehanteerde glockenspiel is Medards ultieme wapen dat er voor zorgt dat rendier Rudolf echt maar net om de hoek staat. De muziek klinkt speels en dromerig, maar de lyrics hebben in tegenstelling altijd een donkere tint, zoals ook bij het topnummer The Sunshine. Hierdoor is dit eenmansproject spannend genoeg om niet bij de platte popmuziek te horen, maar bij zijn coole broertje: de indiepop. Denk aan de vrolijke variant van Girls in Hawaii, maar met even duistere teksten. Redenen genoeg dus om deze Belg met fluo op het uurrooster aan te stippen.

Mozes & The Firstborn (Café Video, vrijdag 23.30 uur - 23.50 uur)

Geen kerstballen maar echte harige ballen bij dit viertal, ondanks hun Bijbelse naam en het feit dat ze zich net als Jezus goed voelen in een stal, als we hun garage zo mogen noemen. Furieus als het leger van de farao pendelen ze over hen weer tussen Eindhoven en Antwerpen en het verkeer van de E34 wijkt daarbij steevast eerbiedig uiteen als het water van de Rode Zee. Deze kruising van Nirvana en The Rolling Stones bracht zijn debuut uit in maart van dit jaar en wist vooral bij onze noorderburen potten te breken. Hoog tijd dus dat wij ook op de kar springen al was het maar om Belgenmoppen te vermijden. Wie hen bezig zag op Best Kept Secret of in Trix vorig jaar, moeten we niet meer porren. Voor al de anderen is er deze live versie van Bloodsucker.

Geppetto & The Whales (Conservatorium, zaal Miry, vrijdag (23.40 uur – 00.20 uur)

Wij zijn geen meisjes uit het Noorden van de provincie Antwerpen en toch houden wij van deze “boysband” bestaande uit zes gezond blozende kempenzonen. Daarvoor zijn verantwoordelijk: stomende passages op Maanrock, Dranouter en Pukkelpop, enkele aanstekelijke singles en vooral de ep ‘People Of Gallicove’ uit 2012. We zagen deze band evolueren van enthousiaste spring-in-'t-velds naar ervaren en zelfbewuste speelvogels en in januari brengt deze band (e.i.n.d.e.l.i.j.k) zijn eerste album (‘Heads Of Woe’) uit. De single 1814 bezorgt ons nu al een giraffennek. Voor we ons hoofd helemaal verliezen moeten we dan ook deze band nog eens live zien. Het risico dat we dan ook nog eens ons hart verliezen aan deze kerels, nemen we er graag bij.
 

Rangleklods (Charlatan, vrijdag 00.10 uur - 00.50 uur)

Op een zucht van de internationale doorbraak, daar bevinden zich twee Denen: Esben Andersen en Pernille Smith-Sivertsen, met de letterlijk nietsbetekenende groepsnaam Rangleklods. Met hun donkere indietronica touren ze nu al op de grootste Noord-Europese festivals, maar ook het zuiden smelt steeds sneller voor dit duo. Hoe kan het ook anders? Hun muziek voelt zowel simpel als complex aan, zowel triviaal als vooruitstrevend. Hun grootste hit Clouds geeft dit ook perfect weer. Dit muzikale evenwicht verwezenlijken ze met een tafel vol elektronica, enkele reguliere instrumenten zoals gitaar en toetsen en misschien wel hun beste troef: de zware, ietwat theatraale zangstem van Andersen. Bij hun passage op Eurosonic (januari 2013)sméékten de toeschouwers om meer en dat zal in Gent waarschijnlijk niet anders zijn.

 

Al deze bands spelen vrij laat, maar Glimps begint er al aan om half negen op vrijdag. U vindt ons ook bij: Dans Dans, I-Wolf, The Swan Bride, Flying Horseman, NEOV, Hundreds en Nadine Carina. Heel het programma vind je hier. Wil je helemaal geen risico lopen, ga dan gratis naar Gent.

Sharon Buffel & Marc Alenus

8 december 2013