#GetoetstEnWel - Radiohead - Everything In its Right Place (2000)

#GetoetstEnWel - Radiohead - Everything In its Right Place (2000)

Pianoriedels die bepalend zijn voor een nummer, gekoppeld aan welbepaalde herinneringen. Er zijn er heel veel, maar deze pianistieke toetsen doen het voor ons nog altijd.

Het moet niet altijd om een vleugel gaan om pianistiek te boeien. Hier gebeurt het bijvoorbeeld met een elektrische Fender Rhodes piano. Die van Thom Yorke, meer bepaald.

De drastische koerswijziging, die veel fans initieel afschrikte, had onmiddellijk onze sympathie. Na de OK Computer-tour van Radiohead die hen naar supersterrenstatus loodste, was de groep - en vooral Thom Yorke - compleet uitgeblust, opgebrand en leeggezogen door de massale aandacht en bijval. Hulpeloos en losgeslagen gingen ze aan het experimenteren en werd Radiohead 2.0 gaandeweg uitgevonden.

In 2000 leverde de metamorfose 'Kid A' op, waar er nauwelijks nog plaats was voor de gitaar of toch voor de gitaar as we know it, Jim.  Wel batterijen synths en ritmeboxen met stuiterende beats en haperende ritmepatronen tegen een donker sonisch geluidsbehang. Heerlijk, intussen toch ook al twintig jaar oud en nog steeds zo relevant als fuck.

Everything In its Right Place opent niet alleen de plaat, maar zit ook aan het begin van de film 'Vanilly Sky' van Cameron Crowe, waar ook communicatieproblemen in relaties en de menselijke misperceptie daarvan de boventoon voeren.  Hoofdrolspeelster Penelope Cruz is een fan en zei over de song : "I like that line, "Yesterday I woke up sucking a lemon". That song scared me so much, I became obsessed with it." 

Geen voor de hand liggende toetsenpartij maar het blijft boeien.

1 september 2020
Laurens Leurs