#GetoetstEnWel - Elton John - Tiny Dancer (1971)
Pianoriedels die bepalend zijn voor een nummer, gekoppeld aan welbepaalde herinneringen. Er zijn er heel veel, maar deze pianistieke toetsen doen het voor ons nog altijd.
Wij zijn een late liefhebber van Elton John. We voelden het niet en zaten ons altijd foutief blind te staren op de verkeerde dingen (Nikita, Candle In The Wind), maar één keer op het juiste pad (Madman Across The Water, Honky Chateau, Don’t Shoot Me, Goodbye Yellow Brick Road enz.) wisten we Sir Reginald Kenneth Dwight wel te smaken.
En deze Tiny Dancer kwam met een smak aan in één van de fijnste films van 2000: 'Almost Famous' van Cameron Crowe. Het leidde ons naar de lp 'Madman Across The Water', die hier eigenlijk quasi-ongespeeld in de kast stond, maar een geheel nieuw leven kreeg.
Naar beste gewoonte was de muziek van Elton en de tekst van Bernie Taupin. De “Blue Jean baby, LA lady” in de openingszin was, naar verluidt, ook Taupins vriendin Maxine Feibelmann, waarmee hij in 1971 trouwde en die de kostuums tijdens de Elton-tours maakte en repareerde.
De status, die het nummer tegenwoordig geniet, was onverwacht, want enkel in Amerika was het een single en ging het niet hoger dan nummer eenenveertig in de hitlijst, nog versterkt door het feit dat het nummer langer dan zes minuten was en dus te lang voor de radio.
Elton was ook zeer aangenaam verrast door de bijval die de song in 'Almost Famous' te beurt viel, want hij speelde hem niet meer live, omdat hij niet bepaald aansloeg. Maar dat veranderde drastisch: "Filmproducer Jeffrey Katzenberg called me and said, "There's a scene in this film which is going to make Tiny Dancer a hit all over again." When I saw it, I said, "Oh my God!" I used to play Tiny Dancer in England and it would go down like a lead zeppelin. Cameron resurrected that song."
En het is, mede dankzij de digitale downloads blijven groeien. In 2005 haalde het nummer goud voor een half miljoen verkochte eenheden. In 2018 waren dat er al drie miljoen.
Hopla piano!