Geen nieuws van het westelijk front

Achtergrond

Marc Steens, coördinator van Clubcircuit, is niet opgezet met de huidige tendenzen in de concertverslaggeving. "De actieradius van cultuurredacties reikt blijkbaar niet verder dan een straal van 25 kilometer rond Brussel."

Geen nieuws van het westelijk front



Stel je eens voor dat je in je vertrouwde krant enkel nog de wedstrijdverslagen van Anderlecht te lezen krijgt. En af en toe eens die van Club Brugge, Standard of Genk. Vreemd? Niet als het over concertverslaggeving gaat, blijkbaar. Een vergelijkbaar verschijnsel is immers al een tijdje aan de gang op het vlak van concertrecensies.

Dat de kranten onder vuur liggen, is algemeen geweten. Maar nu wordt het wel heel bruin gebakken. Van een kwaliteitskrant blijft het verbazen dat ze een halve pagina uittrekt voor pakweg Pussycat Dolls. Sorry hoor, maar als ik daarover wil lezen, is er de Joepie wel. Het tijdschrift, niet de hond.

Soms flakkert de hoop op berichtgeving rond een breder cultureel kader even op. Neem het concertverslag van Rupa & The April Fishes in de AB. Al schrok ik wel even toen ik las dat dit 'het eerste concert in ons land met haar plaat' was. Toch wel bizar... Twee dagen eerder stond die fijne bende op het podium van de 4AD in Diksmuide. Of bijvoorbeeld De Morgen, dat uitpakte met een verslag van Crystal Antlers in de Brusselse Botanique... vier weken na de eerste doortocht in de 4AD. Of Lalalover, dat zijn nieuwe album voorstelde in Brussel. Maar nergens las ik over concerten in de rest van het land. Kunnen we dan nog spreken van nieuw-s waarde?

En deze voorbeelden zijn geen losstaande feiten. Soortgelijke berichtgeving is tot onze vaststelling een veelvoorkomend verschijnsel. Hetzelfde fenomeen doet zich bijvoorbeeld ook voor in Nederland, waar alles zich wel binnen de Randstad lijkt af te spelen. Wie Nederland wat kent, weet dat dat beeld de waarheid geweld aandoet.

Heel wat cultuurhuizen buiten de hoofdstad bieden interessante concerten, toneelvoorstellingen, tentoonstellingen, ... en dergelijke meer aan. Deze initiatieven verdienen dan ook meer aandacht dan ze nu krijgen. Niet alleen van de mainstream media, zoals grote kranten en magazines, maar ook van gespecialiseerde websites. Die volgen nog al te vaak slaafs dezelfde weg als die "echte" journalisten. Hoe dan nog het onderscheid maken, als iedereen hetzelfde nieuws brengt?   De actieradius van cultuurredacties reikt blijkbaar niet verder dan een straal van 25 kilometer rond Brussel. Slechts occasioneel rukken ze eens uit. En ja, er is een groot aanbod. En ja, de media werken met beperkte middelen. Maar dat mag geen excuus zijn om altijd maar te kiezen voor de gemakkelijkste oplossing en te wachten tot een groep in Brussel speelt.

Net dat fenomeen willen we ook door middel van AB/Clubcircuit onder de aandacht brengen én doorbreken. De titel in De Standaard kon trouwens niet treffender zijn: "Goeie bands spelen niet alleen in Brussel". Goed dat ze het zeggen, want het publiek zou het bijna vergeten.

Marc Steens
Coördinator Clubcircuit

13 maart 2009
Marc Steens