#GangOfFourSpinoffs - R.E.M. - 9-9 (1983)

#GangOfFourSpinoffs - R.E.M. - 9-9 (1983)

Om nog eens aan te tonen hoe groot de invloed van een groep als Gang of Four en een figuur als gitarist Andy Gill wel is (hij overleed op 1 februari precies een jaar geleden) gooien we er een weekje “spinoffs” tegenaan met nummers van groepen die niet onder stoelen of banken staken hoezeer ze Gang of Four adoreerden.

Nummer negen van 'Murmur' van Athens’ finest R.E.M. Wat begint als een alternatief gitaarrocknummer, neemt na twintig seconden een wending met de drastische wissel van gitaarstijl, die zo van het Gang Of Four-debuut 'Entertainment!' lijkt weggewandeld.

En ze kenden elkaar al heel vroeg erg goed, want op 15 en 16 juli 1980 ontmoetten ze elkaar een eerste keer, toen een heel pril R.E.M. tweemaal mocht openen voor Gang Of Four in de prestigieuze 688 Club in Atlanta, hetgeen netjes geregeld was door Ian Copeland (latere platenbaas van R.E.M. bij I.R.S. Records en toenmalige Gang Of Four-boeker voor de VS). Er ontstaat een vriendschap tussen de idolen en de fans en Gang Of Four is één van de eersten die over het wonderlijke R.E.M zal beginnen toeteren aan het thuisfront in de U.K.

Ze zouden later nog samen touren in de States en in 'Begin The Begin: R.E.M.’s Early Years' van Robert Dean Lurie wordt dit bevestigd: “It would be difficult to overstate the effect of Gang of Four on R.E.M., yet it’s an influence that is often overlooked apart from the R.E.M. song Feeling Gravitys Pull and some guitar textures on 'Document', there are few sonic similarities between the bands. But something of the spirit of Gang of Four, whose explosive early singles and 'Entertainment!' album would inform R.E.M.’s work and aesthetic throughout the eighties.” En de biograaf gaat zo nog even door tot en en met een vergelijking van de live dansmoves van Jon King en Micael Stipe, maar dat zou ons te ver leiden. Veel te ver.

Hier in 9-9 is wederzijdse gitaarerkenning exemplarisch.

25 januari 2021
Laurens Leurs