Flashback 1966: 'Pet Sounds' doorbreekt hegemonie van The Beatles

Flashback
Flashback 1966: 'Pet Sounds' doorbreekt hegemonie van The Beatles

De sixties waren muzikaal innig verbonden met vier jonge kerels uit Liverpool: The Beatles. Maar in volle Beatlemania dook plots ‘Pet Sounds’ op, een album van de Amerikaanse band The Beach Boys, die voorheen hits maakten over zon, surfen en jonge vrouwen, maar hiermee een album maakten dat de annalen zal ingaan als één van de meest invloedrijke platen uit de popgeschiedenis. Het inspireerde The Beatles alleen maar om nog beter te doen.



‘Pet Sounds’ wordt wereldwijd gezien als één van de meest baanbrekende albums aller tijden. Ze stonden op de nummer-één-plaats van “Beste albums aller tijden”-lijstjes van oa. NME, The Times en Mojo Magazine. Bij Rolling Stone plaatsten ze het album op plaats twee, geflankeerd door twee Beatles albums. Zo zie je maar hoe hoog de rivaliteit tussen de twee groepen nog steeds is.

Maar daarbovenop inspireerden beide bands elkaar voortdurend. ‘Pet Sounds’ zou er nooit gekomen zijn als The Beatles ‘Rubber Soul’ niet hadden gemaakt, en ‘Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band’ zou er op zijn beurt niet gekomen zijn zonder ‘Pet Sounds’. De leidraad voor deze albums? Experimenteren met muziek en instrumenten. En in het geval van The Beach Boys: harmonieuze zangarrangementen en persoonlijke teksten eraan toevoegen. Ongezien in de sixties en niet bepaald voer voor de hitlijsten, maar wel bedolven onder lovende recensies en uiteindelijk innovatief voor alle muziek die later kwam.

Bolleboos van dit alles was Brian Wilson, bassist van The Beach Boys en vooral een begenadigd producer. Het ‘Pet Sounds’-project werd op gang geschoten na een paniekaanval van Wilson, waarbij hij tijdens een vlucht naar Houston schuimbekkend in het gangpad neerviel. Hij besloot niet meer mee te gaan op tour, maar beloofde aan de andere leden van de band dat het allemaal de moeite waard zou zijn. Hij zou namelijk, terwijl de band verder op tour ging, nieuwe nummers schrijven en opnemen met “The Wrecking Crew”;  de beste studiomuzikanten die Wilson aan de Westkust kon vinden.

Brian Wilson begon te schrijven en stuurde zijn tirannieke vader en tevens manager de laan uit. Zo kreeg hij op slechts drieëntwintigjarige leeftijd de volledige artistieke vrijheid over het project. Hij ging aan de slag met fietsbellen, colablikjes, timpani's, vingercimbalen, waterflessen en hondengeblaf, allemaal geluiden die maar één doel hadden: een “Wall Of Sound” creëren, beïnvloed door zijn vriend, mentor en rivaal Phil Spector. De overige leden van The Beach Boys werden pas op het einde van het opnameproces uitgenodigd om de achtergrondzang voor hun rekening te nemen.

Zo kan je tijdens Caroline, No het geblaf horen van Wilsons twee honden, streelt hij de snaren van een piano tijdens het dromerige begin van You Still Believe In Me en zouden de zangopnames voor Wouldn’t It Be Nice een week geduurd hebben omdat Wilson zo maniakaal gefixeerd was op het perfecte eindresultaat. Dat en de licht-psychedelische arrangementen en teksten zorgden voor een nieuwe wind in het muzieklandschap.

Omdat recordlabel Capitol Records de nieuwe richting van The Beach Boys maar matig kon appreciëren, beslisten ze om naast ‘Pet Sounds’ ook een best of uit te brengen met het oudere werk. De best of scoorde in de Amerikaanse hitlijsten beter dan ‘Pet Sounds’, maar in Groot Brittannië waren de rollen omgekeerd. Twee weken voor de release van ‘Pet Sounds’ bracht de voor Brian Wilson ingevallen live bassist Bruce Johnston een kopie naar Keith Moon, John Lennon en Paul McCartney. De drie waren danig onder de indruk. Zodanig zelfs dat Lennon en McCartney er nooit een geheim van maakten dat ze voor het maken van ‘Sgt. Pepper’ verschillende keren te rade gegaan zijn bij het ‘Pet Sounds’ album. McCartney omschreef dat als volgt:

”It was 'Pet Sounds' that blew me out of the water. First of all, it was Brian's writing. I love the album so much. I've just bought my kids each a copy of it for their education in life---I figure no one is educated musically 'til they've heard that album. Pepper was an attempt to equal 'Pet Sounds'. If records had a director within a band, I sort of directed Pepper. And my influence was basically the 'Pet Sounds' album."

‘Pet Sounds’ viert op 15 mei de vijftigste verjaardag en dat vieren ze bij Ancienne Belgique. In Huis 23 kan je erbij zijn om samen het album te herbeluisteren. Marc Didden zal het album bespreken in zijn geheel eigen stijl. Je kan deze luistersessie gratis bijwonen door je in te schrijven via reservationshuis23@abconcerts.be (met vermelding ‘Pet Sounds’). Inkom is gratis maar ze vragen ter plaatse een vrije bijdrage voor de Kom Op Tegen Kanker-actie. Meer informatie kan je vinden via deze link


May 12, 2016
Joris Roobroeck