Eindejaarslijstje Steven Van Crombruggen

Eindejaar 2017

Steven van Crombruggen, frontman en zanger van Off The Cross, organisator van Antwerp Metal Fest en directeur van CC Merksem en metalhead neemt geen blad voor de mond. Dan zou hij zichzelf verloochenen. En dat doet hij dus ook niet als hij terugblikt op 2017.

Eindejaarslijstje Steven Van Crombruggen

Nu al klassiekers

 

1. BodyCount – ‘Bloodlust’

2. Cavalera Conspiracy – ‘Psychosis’

3. Decapitated – ‘Anticult’

4. Sepultura – ‘Machine Messiah’

5. Bark – ‘Like Humans Do’

6. Amenra – ‘Mass VI’
7. Cannibal Corpse – ‘Red Before Black’

8. Septicflesh – ‘Codex Omega’

9. Code Orange - 'Forever'
10. Kreator – ‘God Of Violence’

 

Subliem, maar vluchtig

 

ls ik een plaat vluchtig beluister, blijft die nooit lang hangen en heeft dit weinig impact op mij. Ik hou van details en die kan je enkel doorgronden als je (te) vaak naar een album luistert. Door in 2016 zo obsessief veel te luisteren naar ‘Magma’ van Gojira heb ik in 2017 alle platen van Gojira (her)ontdekt. Ik vind deze band headlinerwaardig voor de grote metalfestivals. Alleen vrees ik ervoor dat de muziek misschien toch net iets te complex is voor het grote gros aan metalheads. Jammer, want deze band verdient zoveel meer.

 

In 2017 stonden ook alle albums van Kvelertak regelmatig op mijn speellijst. Maar de plaat die ik in 2017 het meest (noodgedwongen) heb gedraaid is ‘Divided Kingdom’ van mijn eigen band Off The Cross. Ik hoor je al denken: eigen lof stinkt! Misschien wel, maar het heeft ook zeker een andere reden. De plek waar ik vaak repeteer is mijn wagen. Stel je dus gerust voor dat je aan een rood licht staat te wachten en in de wagen naast je zit een kale man met een lange, zwarte baard, zwarte kledij, oorbellen en tattoos. Deze man zit dan ook nog eens te roepen en schreeuwen naar het niets, ondertussen met zijn hoofd heftig op en neer te schudden en agressief te wijzen naar zaken die niet eens bestaan. Dit moet volgens mij op zijn minst bevreemdend zijn en misschien zelfs beangstigend overkomen bij anderen. Het probleem is dat mijn leven soms zo hectisch is en dan probeer je efficiënt te zijn. De auto blijkt voor mij dus de ideale plek om te repeteren! En de Antwerpse ring is het ideale traject, deze geeft je voldoende tijd om te repeteren.
 

Het podiumbeest

 

In 2017 zag ik veel bands die mij van mij sokken hebben geblazen. Gojira heeft twee ongelofelijk overtuigende shows gespeeld, eentje in de AB en een andere keer op Graspop. Slayer en Amenra waren meer dan fantastisch in de AB. Kvelertak heeft concertzaal De Kreun plat gewalst! Korn was meer dan overtuigend in de Lotto Arena, maar bewees zichzelf vooral op Alcatraz. Wat een wereldklasse. Sepultura zorgde voor een feestje tijdens Antwerp Metal Fest. Nails en Aborted in de Muziekodroom waren dan weer snoeihard en bezorgde mij enkele hartaanvallen. En dan heb ik nog gigantisch veel bands van eigen bodem verschillende plekken weten plat spelen.

 

Daarnaast heb ik zelf ook het podiumbeest kunnen uithangen in de AB, op Graspop, in Trix en op zoveel andere fijne podia. In 2017 werden enkele persoonlijke, jeugdige wensen stiekem werkelijkheid.

 

Vergeet de hype

 

Ik stoor mij al enkele jaren mateloos aan de metalbands Sabaton en Volbeat. Het gebeurt zelden dat ik hun echte bandnaam uitspreek, want Sabastront en Brolbeat zijn benamingen, die ik vaker gebruik. In de Belgische muziekscène stoor ik mij dan weer enkele jaren mateloos aan Oscar And The Wolf en Baltazar. Ook hier gebeurt het zelden dat ik de bandnaam gebruik, want Oscar And The Stront en Broltazar geven beter aan hoe ik deze muziek ervaar. Bovenstaande bands delen allen een aantal zaken die ik persoonlijk storend vind: ze zijn zielloos, fake en vergeten vooral om goede muziek te maken.

 

Kritiek op de kritiek

 

Als je de vraag stelt: wie schreef het voorbije jaar enkel ridicule en absurde recensies, dan is het antwoord: Bert Hertogs. Geniaal! Die man ziet en hoort zaken die niemand anders kan detecteren. Een Facebook-pagina met zeventienduizend likes waarvan de meeste recensies twee tot vijf likes halen. Knap! Likes gekocht in Azië? Maar nee! Zeker als journalist moet het fantastisch zijn om dit te lezen, want deze man haalt echt alles uit te kast wat normaal niet mag. Ik kan hem niet anders bekijken dan een soort van ondergewaardeerd genie. Een beetje de ‘Vincent Van Gogh’ van de journalistiek. Bert, blijven gaan man! Ooit gaan mensen jou naar waarde schatten. Ik hoop dat je dit zelf nog mag meemaken.

 

Het oog wil ook wat

 

 

Iedereen die mij kent, weet dat ik, naast metal, ook enorm hou van science-fictionfilms en -boeken. Ik ben dan ook mega fan van de eerste ‘Terminator’-film. Waar Artificial Intelligence in 1984 nog science fiction lleek te zijn, is dit in 2017 realiteit. Onze computers en gsm’s geven de hele dag suggesties over wat we zouden kunnen en moeten doen. Ook revolutionair was dat de Termintor bestond uit een titanium "endoskeleton" met menselijk weefsel erover. Titanium protheses zijn ondertussen niet meer weg te denken uit de wereld. Cyborgs zijn eigenlijk zowat realiteit geworden. Maar ik ben toch erg blij dat we (voorlopig) niet worden aangevallen door de servers van IBM! En dat we belangrijke beslissingen in de handen leggen van bekwame menselijke leiders zoals Donald Trump, Erdoğan, Vladimir Poetin en andere consoorten. Of euhm,... misschien toch niet?!? Ik vind dat dit fantastisch wordt weergegeven in de videoclip van Sepultura, die trouwens een heel straffe plaat hebben uitgebracht in 2017. Ze stonden ook in 2017 als headliner op Antwerp Metal Fest. Ook hier werden twee jeugddromen stiekem werkelijkheid. Met name een eigen festival uit de grond stampen en Sepultura boeken!

 

Wat brengt 2018?

 

In 2018 breng ik zelf met Off The Cross nieuwe nummers uit. En ik kijk zoals steeds uit naar verschillende releases van binnen- en buitenlandse bands; de nieuwe plaat van Bleeding Gods (NL) bijvoorbeeld. Het eerste nummer From Feast To Beast klinkt alvast veelbelovend. Ik hoop het komende jaar vooral veel goede live shows te zien. Een straffe plaat uitbrengen is één ding, maar dit vertalen naar live en een publiek overtuigen is toch nog net iets moeilijker. Ik hoop ook dat we met Antwerp Metal Fest opnieuw een straffe affiche in elkaar kunnen boksen.

 

Als je een bevriende of bewonderde artiest iets mag toewensen voor 2018, wat zou dat dan zijn?
 

Aborted, King Hiss, Bark, Your Highness, Hexa Mera, Bütcher, Furia, Spoil Engine, Moker, Fatal Move, Fields Of Troy, Our Hate, Reject The Sickness, Predatoria, Fractured Insanity, Marginal, Leng Tch'e, Turbowarriors Of Steel, Mästürbätör, Speed Queen, Interstellar Deathroll, Knives To A Gunfight, Toxic Shock en alle andere bevriende bands, die ik nu vergeet, wens ik een creatief 2018 toe! Keep on going! You guys make the metalscène!

24 december 2017
Patrick Van Gestel