Eindejaarslijstje Johan Giglot

Eindejaar 2017
Eindejaarslijstje Johan Giglot

(jg) is een muzikale veelvraat, draait nergens de hand voor om en houdt zich bovendien ook nog eens bezig met zijn eigen label. Ook dit jaar spuide hij weer recensies aan de lopende band zonder daarbij de focus te verliezen. En dan krijg je volgend volgepropt lijstje als resultaat.

 

Nu al klassiekers

 

1. Brand New – ‘Science Fiction’

2. Royal Blood – ‘How Did We Get So Dark’

3. The War On Drugs – ‘A Deeper Understanding’

4. Propagandhi – ‘Victory Lap’

5. Sorority Noise – ‘You’re Not As _ As You Think’

6. The Bloody Beetroots – ‘The Great Electronic Swindle’

7. The Lighthouse – ‘Joyride’

8. Turnover – ‘Good Nature’

9. The Geraldines – ‘Fluff EP’

10. Manchester Orchestra – ‘A Black Mile To The Surface’

 

Eervolle vermeldingen voor:

The National – ‘Sleep Well Beast’, Drum Drum Dance Dance – ‘Panda’, Turnover – ‘Good Nature’, Movements – ‘Feel Something’, LCD Soundsystem – ‘American Dream’, Day Wave – ‘The Days We Had’, P!nk – ‘Beautiful Trauma’, Young Hearts – ‘In The Middle You’ll Find Balance’

 

Subliem, maar vluchtig

 

Julien Baker – ‘Turn Out The Lights’

Soulwax – ‘From Deewee’

Gorillaz – ‘Humanz’

New Found Glory – ‘Makes Me Sick’

At The Drive-In – ‘Interalia’

 

Goeie productie, herkenbare stijl en binnen 15 jaar wellicht goed voor een portie nostalgie bij wie het in 2017 goed vond, maar geen verborgen parel die tegen die tijd nog een nieuw publiek zal aanspreken.

 

Sylvan Esso – ‘What Now’

Taylor Swift – ‘Reputation’

The Killers – ‘Wonderful Wonderful’

Katy Perry – ‘Witness’

 

Het podiumbeest

 

The Geraldines

Julien Baker

Royal Blood

Thrice

 

Vergeet de hype

 

Geen flauw idee wat volwassenen in Boef zien. Middelmatig qua beats, rhymes en flow.

 

The Chainsmokers: prachtige productie op plaat, een regelrechte belediging op Rock Werchter

 

Mompelgrime. Een beat die uit een horrorfilm komt met trap hi-hats over en dan wat volk dat een eind loopt te mompelen. Begon met Panda van Desiigner en is ook overgewaaid naar onze contreien in de vorm van bv. Patsergedrag. Ook geen liefde voor het soort moderne grime dat prachtig geparodieerd werd door Big Shaq met Man’s Not Hot.

 

Kritiek op de kritiek

 

De beste: de review van de review van School Is Cool:. Kunnen we ook nog even benadrukken dat Run Run Run Run Run Run een single van wereldniveau is?

De slechtste: het verzamelde werk van Bert Hertogs. Langdradige blokken tekst die zowel inhoudelijk als qua vorm vaak nergens op slaan, wat het tegelijk een soort guilty pleasure maakt om ze te lezen. Over de kwoteringen spreken we ons niet uit, iedereen heeft recht op een mening.

 

Het oog wil ook wat

 

(2016 was beter) …maar dat gezegd zijnde:

 

 

of dit toch wel behoorlijk iconisch artwork van Royal Blood:

 

 

Wat brengt 2018?

 

Het belooft een druk, boeiend jaar te worden. Enkele TBNT-artiesten zijn bezig met veelbelovend nieuw werk en we hebben een paar boeiende nieuwe bands op het oog. Daarnaast zijn we constant bezig met het label verder uit te bouwen en ervoor te zorgen dat we – met onze beperkte middelen – zoveel mogelijk kunnen betekenen voor onze bands.

 

Zelf hebben we ook net onze eigen band The Rocket weer in gang getrapt met de nieuwe single Chain Reaction. In het voorjaar komt er een nieuw album aan waar we lang in het geheim aan gewerkt hebben, dus we hopen veel leuke shows te kunnen spelen.

 

Waar kijk je naar uit van andere artiesten?

De nieuwe van The Wombats, Dashboard Confessional, The Dangerous Summer en The Waiting Game.

 

Als je een bevriende of bewonderde artiest iets mag toewensen voor 2018, wat zou dat dan zijn?

 

Alle artiesten op Thanks But No Thanks Records: de grote doorbraak, of op zijn minst een creatief bevredigend jaar met fijne mensen om je heen. Alle bevriende artiesten die niet bij TBNT getekend zijn: veel voorprogramma’s op grote shows van doorgebroken TBNT-artiesten!


22 december 2017
Patrick Van Gestel