Eindejaarslijstje Douglas Firs

Eindejaar 2017

GertJan Van Hellemont haalde in 2017 opnieuw zijn Douglas Firs boven. En hoe! De derde plaat van zijn groep wordt langs alle kanten lof toegeworpen. Terecht, zo vonden ook wij. En als je dan een plaat hebt gemaakt, dan wordt die afgemeten aan wat de rest van de wereld heeft gedaan. Reden genoeg dus om even te horen wat ze bij Douglas Firs vinden van wat de concurrentie in 2017 zoal heeft aangevangen.

 

Nu al klassiekers

1. Jason Isbell and the 400 Unit - 'The Nashville Sound'

2. Hiss Golden Messenger - 'Hallelujah Anyhow'

3. Laura Marling - 'Semper Femina'

4. The War On Drugs - 'A Deeper Understanding'

5. John Moreland - 'Big Bad Luv'

6. Run The Jewels - 'Run The Jewels 3'

7. Ryan Adams - 'Prisoner'

8. Spinvis - 'Trein Vuur Dageraad'

9. Robert Plant - 'Carry Fire'

10. Warhaus - 'Warhaus'

Subliem, maar vluchtig

De plaat van J. Bernardt lag erg vaak op bij ons thuis. Heel catchy, en helemaal de sound van vandaag. Ik ben benieuwd hoe ik die plaat binnen enkele jaren zal ervaren.

Het podiumbeest

- LABTrio (met Lander Gyselink op drums, Anneleen Boehme op contrabas en Bram Delooze op piano) in de Handelsbeurs was ongelooflijk. De Goldberg Variaties van J.S.Bach in hun versie, waanzin.

- De Preservation Hall Jazz Band zien in een kleine kroeg in New Orléans: prachtig moment, alsof je geschiedenis meemaakt.

- Idem maar anders bij het zien van Sarah Jarosz in het legendarische The Ryman Auditorium in Nashville.

- Een mooie ontdekking was Lydia Cole op het Indies Keeping Secrets Festival in Barcelona. Fluwelen stem. We zijn vereerd dat zij volgend jaar een aantal keer in ons voorprogramma zal spelen (in De Roma in Antwerpen op 18 januari, De Warande in Turnhout op 3 maart en N9 in Eeklo op 16 maart).

- Ook heel straf: Feist op Brussels Summer Festival, The Bad Plus in De Warande, Brad Mehldau in De Roma, Lucinda Williams op OLT Rivierenhof en Real Estate in Botanique.

Vergeet de hype

Een beetje irritant was het om bij het zoeken van nummers van The Band op Google telkens te moeten scrollen voorbij iets dat blijkbaar een tv-programma is geweest op VTM. Langs de andere kant hoopvol om te zien dat zoiets - ondanks massale media-aandacht - uiteindelijk toch in alle stilte moet worden afgevoerd. Muziek blijft iets dat echt en eerlijk moet zijn, dat mensen moet raken. Als je het enkel als een marketingproduct benadert, gaat het mis. En gelukkig maar.

Kritiek op de kritiek

Over onze nieuwe plaat was er een grappige recensie waarin iemand zich stoorde aan de synthesizer in het nummer Montréal, die volgens de recensent teveel leek op een achteruit rijdende vrachtwagen. Dat nummer is opgenomen tijdens mijn verblijf in Montréal, met het raam open op het moment dat een echte vrachtwagen achteruit reed en zo dus op de opname belandde. Ik besloot deze opname op de plaat te zetten, omdat er een bepaalde sfeer inzit, die klopt met het nummer en onmogelijk terug op te roepen is. Met excuses aan de recensent.

Het oog wil ook wat

Eén van de mooiste dingen die ik dit jaar op YouTube zag en hoorde was Eefje De Visser die in een lied uitlegt wat het symbool 'pi' betekent:

Wat brengt 2018?

We gaan veel optredens spelen met de band in 2018. Daar kijk ik enorm naar uit. We hebben in 2017 hard gewerkt aan de nieuwe plaat en de set die we live spelen, waardoor we als band naar mekaar zijn toe gegroeid en het nu zalig is om die concerten te spelen en een avond muziek samen te beleven met de mensen die komen kijken.

Waar kijk je naar uit van andere artiesten?

In 2017 ging ik voor mijn podcast 'Wanderland' een wandeling maken met Eefje De Visser die volgend jaar solo in NTGent zal spelen en wellicht een nieuwe plaat zal uitbrengen, waar ik erg benieuwd naar ben. Ook mijn goeie vriend Bram is een nieuwe Bony King plaat aan het maken, die naar mijn mening heel mooi wordt.

Als je een bevriende of bewonderde artiest iets mag toewensen voor 2018, wat zou dat dan zijn?

Ik wens Ryan Adams een nieuwe relatiebreuk toe. Dat levert altijd mooie platen op. Aan de rest wens ik dat ze muziek maken waar ze trots op zijn, dat ze in 2018 dat ene nummer schrijven waarvan ze altijd al hoopten dat ze het ooit zouden schrijven.

17 december 2017
Patrick Van Gestel