Eastern Daze III: muzikale ontdekkingtocht

Voorbeschouwing

Je niet voorbereiden op de derde editie van Eastern Daze is absoluut een optie.. De kans dat u alle namen op de affiche kent, is immers vrij klein. Het driedaagse festival (van 25 t/m 27 november 2016), georganiseerd door KRAAK, Vooruit en Sound in Motion, gaat radicaal voor muzikale ontdekkingen. Waarom je dan niet gewoon laten verrassen door het programma? Maar voor wie toch zijn huiswerk wil doen, is hier alvast een aanzet.

Eén van de lijnen, die doorheen de programmatie loopt, is de focus op muziek die transcendentie opwekt. Weinig dingen doen dat zoals Dennis Johnsons ‘November’. Dat stuk werd in 1959 gecomponeerd, maar het duurde vijftig jaar voor het werk enige bekendheid verwierf. Muziekcriticus Kyle Gann kreeg in 1992 een tape van La Monte Young met een deel van een zes uur durende opvoering uit 1962. Vanwege de kwaliteit en onvolledigheid van de opname en de verschillen met de partituur (die later geschreven werd), duurde het nog meer dan vijftien jaar voor het in 2009 opnieuw werd opgevoerd.
’November’ had een grote invloed op La Monte Young en ligt misschien wel aan de basis van het minimalisme. De partituur bestaat uit patronen, die naar eigen believen herhaald mogen worden, en laat ruimte voor de uitvoerder om te improviseren binnen het harmonische systeem. Sinds 2009 heeft ‘November’ langzaamaan aan populariteit gewonnen, zeker sinds R. Andrew Lee in 2013 een opname van bijna vijf uur maakte.
In de balzaal van de Vooruit zal de Belgische pianist Stephane Ginsburgh het werk uitvoeren. De trage noten vormen ongetwijfeld de ideale soundtrack om op een herfstige zondagmiddag bij weg te dromen of om net aandachtig naar de ontwikkeling van de melodische patronen te luisteren. 
 
Dennis Johnson: November by R. Andrew Lee">
 
Manuel Göttschings ‘E2-E4’ heeft heel wat gelijkenissen met de componeermethoden uit het minimalisme. Tegelijk is zijn album helemaal anders. Met een titel die verwijst naar een mogelijke opening uit het schaakspel kan het moeilijk anders dan dat het album (dat bestaat uit één nummer van bijna een uur) gebaseerd is op een mix van rigide regels en spelelementen. De continue beat, die door de hele plaat waart, vormde de inspiratie voor heel wat techno, maar dankzij Göttschings gitaarspel neemt ‘E2-E4’ halverwege een andere wending. Op Eastern Daze mag de Duitser de balzaal op zaterdagavond afsluiten door het album uit 1981 in zijn geheel uit te voeren.
 
">
 
Aan nog een andere kant van het muzikale spectrum zit dan weer Les Filles De Illighadad. Dit vrouwelijke duo uit Nigeria brengt ingehouden Toeareg-muziek. Of Sanskriti Shrestha, één van de weinige, vrouwelijke tabla-spelers, die tegelijk de traditionele Nepalese muziek als experiment en in collaboraties aandurft (niet voor niets duikte ze op het laatste album van Jenny Hval op).
Op Eastern Daze komen een hoop muzikale werelden samen, niemand symboliseert dat beter dan Mike Cooper. Met zijn Hawaïaanse steelgitaar vermengt hij een reeks traditionele muziekstijlen met hedendaagse elementen tot een postmoderne mix. Wat daaruit voorkomt, lijkt afkomstig te zijn van de Zuidoost-Aziatische landen waar Cooper de voorbije jaren woonde.
Er zijn natuurlijk nog een reeks andere namen. De volledige line-up en verdere info vindt u op de website van Kunstencentrum Vooruit. Naast drie dagen van concerten is er zaterdag ook een platenbeurs, worden er films vertoond en zijn er enkele debatten. Meer dan genoeg om te ontdekken dus.
3 december 2016
Robbe Van Petegem