#DeBetereBasstem - Kevin Ayers & The Whole World

#DeBetereBasstem - Kevin Ayers & The Whole World

De diepe bas, de basso profondo of le basse noble: het zijn allemaal synoniemen om de diepe stem te omschrijven die meestal geassocieerd wordt met de heer Leonard Cohen, die naar het einde van zijn lange carrière almaar dieper peilde. Maar ook heel wat anderen deden een meer dan verdienstelijke poging de bodem van de stembanden te verkennen. Een week vol favorieten die mee kunnen dingen naar de Oscar voor de diepste stem. En kom nu niet af met Barry White, voor een keertje niet...

Kevin Ayers & The Whole World 

Ere wie ere toekomt: dit nummer werd me eind jaren tachtig voor het eerst ter ore gebracht door bassist en The Scabs-bandlid Fons Symons, die het in zijn Studio Brusselmuseum moffelde en daar erg lyrisch over deed. Terecht. Sindsdien koester ik de meeste dingen van Kevin Ayers, en dan vooral deze May I, een pracht van een nummer dat zeker meer erkenning verdient.

Oorspronkelijk schreef de Britse zanger de single voor Soft Machine (in 1967), maar enkele jaren later besloot hij het toch solo op te nemen voor zijn album ‘Shooting At The Moon’. Er bestaat overigens ook een Franse versie van het nummer, Puis-Je? (te vinden op ‘Odd Ditties’), al mag dat niet echt verwonderen gezien het feit dat Ayers jaren doorbracht in Frankrijk.  

Kortom: May I is een machtig nummer. Alleen al dat gitaarpartijtje à la Velvet Underground aan het begin weet ons volledig in te palmen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over dat lijzige, ontspannen zanglijnen. Tot slot nog een leuk weetje: in 1999 was Ayers, met een Belgische begeleidingsband, afsluiter van dienst op Maanrock.

22 juli 2020
Laurens Leurs