De jaren 00 volgens Joachim Wemel

Achtergrond

Het einde van 2009, en dus ook het einde van 'de jaren 00' is in zicht. Van Teenage Dirtbag tot Nickelback, van Tokio Hotel tot System of a Down en van Tiësto tot een lief, klein konijntje; we weten het helaas nog allemaal. Maar wat moeten we volgens mensen die daarvoor betaald worden écht onthouden uit de voorbije tien jaar? Aflevering 4: Joachim Wemel.

De jaren 00 volgens Joachim Wemel



Jonge artiesten vinden nog steeds steun bij Poppunt als ze de bomen door het muziekbos niet meer zien. Joachim Wemel zette zijn schouders onder het bekende magazine en onder online-projecten zoals vi.be. Via zijn boekingsagentschap Ivy Agency nam hij groepen als Amenra, Ansatz Der Maschine en Vandal X onder de vleugels. Uiteraard zijn we bij zo iemand heel nieuwsgierig naar zijn kijk op het voorbije muzikale decennium.

1.    Beste album van het afgelopen decennium?

'Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven' - Godspeed! You Black Emperor

Ik ga voor een plaat die voor mij een periode markeert. In 2000 leerde ik een ander soort muziekindustrie kennen, met als summum het Canadese label Constellation. Hun "manifest" en de gesprekken die ik toen heb gehad met labelbaas Ian hebben een blijvende indruk op me nagelaten. Deze plaat van toen vatte alles samen in magistrale instrumentale muziek, magnifiek verpakt, en met een sprekende titel.

2.    Beste song van het afgelopen decennium?

Vortex Surfer - Motorpsycho

Officieel net niet van dit decennium, maar voor mij wel. De albumversie is goed, maar de liveversie die op 'Roadworks vol 1' staat, is verbluffend. Ondertitel van die plaat: 'Heavy Metall Iz A Poze, Hardt Rock Iz A Laifschteil'. Niets aan toe te voegen ...

3.    Memorabelste muziekmoment?

Ik heb een tijdlang een booking agency gehad. Een uit de hand gelopen hobby, maar ik deed het met hart en ziel. Na vijf jaar bleek het echter niet langer te combineren met een gezin en een fulltime job. Ivy Agency ontbinden viel me heel zwaar. De wijze waarop iedereen toen reageerde - begripvol en dankbaar - was hartverwarmend. 

4.    Wat was de opmerkelijkste hype van de afgelopen tien jaar en waarom?

Het succes van de draagbare mp3-speler en de groteske paradox die daaruit is voortgekomen: enerzijds de vastgelopen mastodonten van de majors, anderzijds het feit dat muziek nooit eerder zo veel mensen heeft bereikt. Bij muzikanten heb ik de indruk dat spelplezier opnieuw belangrijker is dan ambitie. Een goede zaak.

5.    Welke artiest/groep moeten onze lezers zeker nog ontdekken voor het einde van dit decennium?

Nomad

6.    Van welk album werd je het afgelopen decennium wild, maar wekt nu eerder het schaamrood op?

Wild is overdreven, maar in het begin van het decennium maakte Gary Lightbody goeie muziek - je kent de man als zanger van Snow Patrol. Zijn eerste platen met Snow Patrol en The Reindeer Section waren best te pruimen. Een schril contrast met de kleffe slepers waar hij ons nu mee bestookt.

7.    Bij welk muzikaal moment was je zelf niet aanwezig, maar zou je nu veel geld voor over hebben om het alsnog te kunnen beleven?

In 2002 vond de derde editie plaats van All Tomorrow's Parties, een curatorfestival, toen nog in een aftands bungalowpark in Engeland. De line-up was samengesteld door Shellac en leek wel een best of uit mijn platenkast. Mijn vriendin is gegaan, maar ik had examens op Sint-Lukas. Ook later ben ik nooit naar ATP geweest, misschien omdat ik het nooit meer zo hard heb gewild.

8.    Hoe zou je eigen supergroep eruit zien als je mag kiezen uit muzikanten die het afgelopen decennium faam gemaakt hebben?

De beste bands overstijgen de som der delen en hoeven daarbij geen muzikale compromissen te sluiten. Een groep die samengesteld is op basis van cv's van de muzikanten moet dat volgens mij wel doen. Ik geloof niet in supergroepen. Uitzonderingen bevestigen de regel.

21 december 2009