De J-M. Aerts-files: Urban Dance Squad - Prayer For My Demo (1989)

De J-M. Aerts-files: Urban Dance Squad - Prayer For My Demo (1989)

Het zijn er intussen honderden en toch gaan we een hoogst persoonlijke greep doen en een aantal J.M. Aerts-producties aan u voorleggen. Jean-Marie René Albert Aerts (° Zeebrugge, 25 mei 1951) die in de eerste helft van de seventies aan de slag ging als gitarist bij Split, de groep van Luc Vankessel en via Louisette en Johan Verminnen bij Arno Hintjens terecht kwam in TC Matic, waar hij ook al snel aan de productionele knoppen zat en binnen de kortste keren het halve Belpopleger aan zijn trommelvliezen blootstelde en sonisch op eigenzinnige wijze de wereld in trapte. Niet minnetjes en op gelijke hoogte met pakweg, Martin Hannett, met dit verschil dat Jean-Marie er nog altijd bij is en nog regelmatig, als de goesting en de klik er is, zijn ding doet.

Het moet producer Aerts ook geweldig geplezierd hebben om Rene van Barneveld aka. Tres Manos op zijn Stratocaster bezig te horen met de patronen en Hendrix-licks, die hij zelf ook hanteerde bij TC Matic. Zelf zei Jean-Marie over de samenwerking met Urban Dance Squad: "Zo goed, zo nieuw, zo fris, zo creatief, zo powerful, daar kon je niet naast kijken".

In de ICP-Studio's in Brussel besefte iedereen, technici incluis, dat er iets bijzonders aan de hand was. "Die ene keer in de zoveel jaar dat er iets opstaat, iets nieuws, dat richtingbepalend is, niet alleen in België en Nederland, maar in de hele wereld", daar mochten zij bij zijn. Aerts: "Het laatste nummer van de plaat, God Blasts The Queen – ik sloeg pal achterover. Ik was naar binnen gegaan, want het is toch anders, als je van achter het glas luistert. Dus ik stapte binnen en kwam in een geweldige, gecontroleerde chaos terecht, een chaos die klopte. Maar eigenlijk is alles me bijgebleven."

Het was Silvano Matadin, de bassist van Urban Dance Squad, die tijdens de opnames van 'Mental Floss For The Globe', het door Aerts geproducete debuutalbum van de Squad, uitriep: "JMX is in the house!'' tijdens datzelfde slotnummer God Blasts The Queen. Sinds 1994 gebruikt Aerts die afkorting ook als artiestennaam. "De X staat een beetje voor het experiment in mijn werk'', zegt hij daarover.

Producen voor anderen doet Aerts tegenwoordig niet zo vaak meer: "Als ik geen voeling heb met de muziek, laat ik de productie liever aan anderen over. Ik heb altijd op mijn eigen manier kunnen overleven. Ik ben niet vies van commerciële producties, maar ik kan het niet.'' Op dit moment is hij aan de slag met een Parijse bluesband: "Het klikt goed en ze luisteren naar me. Ik ben diegene die uiteindelijk de knopen moet doorhakken.''

Voor JMX werkt Aerts thuis, koppig, nog steeds met slechts acht opnamesporen: "Ik maak muziek, omdat ik er zin in heb. Ik zou niet kunnen functioneren met één of andere druk. Drugs heb ik ook niet nodig. Een glaasje champagne daarentegen lust ik wel. Heb je Mad Professor ooit bezig gezien? Die is altijd geconcentreerd bezig met zijn vak, maar naast zijn mengpaneel staat wel altijd een glaasje cognac.'' Proost, Jean-Marie!

25 mei 2020
Laurens Leurs