De J-M. Aerts-files: The Strings - Chicago (1981)

De J-M. Aerts-files: The Strings - Chicago (1981)

Het zijn er intussen honderden en toch gaan we een hoogst persoonlijke greep doen en een aantal J.M. Aerts-producties aan u voorleggen. Jean-Marie René Albert Aerts (° Zeebrugge, 25 mei 1951) die in de eerste helft van de seventies aan de slag ging als gitarist bij Split, de groep van Luc Vankessel en via Louisette en Johan Verminnen bij Arno Hintjens terecht kwam in TC Matic, waar hij ook al snel aan de productionele knoppen zat en binnen de kortste keren het halve Belpopleger aan zijn trommelvliezen blootstelde en sonisch op eigenzinnige wijze de wereld in trapte. Niet minnetjes en op gelijke hoogte met pakweg, Martin Hannett, met dit verschil dat Jean-Marie er nog altijd bij is en nog regelmatig, als de goesting en de klik er is, zijn ding doet.

Kopstoot van een song van The Strings uit Zaventem, die drie singles uitbrachten in 1981 (Love Me, Chicago en Back To You) en één mini-lp, 'Yum Yum' in 1982. En allemaal werden ze zonder onderscheid geproducet door Jean-Marie Aerts. Een kort bestaan dus voor deze Zaventemians, maar het gros van de afzonderlijke leden ging wel ieder hun weg in de Belpop. Neem nu gitarist en "grijze tint" Jan Van Eyken, die doorstoomde richting Kreuners, of Bruno Melon, die de dienst zal uitmaken in Red Zebra en The Wolfbanes. Of Mark Van Binst a.k.a. Urundi Lack, eerst nog bij The Scabs en even later aan de basis van het wonderlijke La Fille d’Ernest.

Chicago werd geschreven door zanger Luc Meert en Jan Van Eyken en werd door het A-team van Aerts op de vertrouwde plek in de ICP-huisstudio in Brussel opgenomen. Ook technieker Chris Ramon had daar trouwens een vaste zetel naast Aerts.

Humo vond het nodig om te mopperen dat een Belgische groep het over een Amerikaanse stad ver weg moest hebben. Op 'Yum Yum' werd dan, als reactie, een nummer geschreven over de luchthaven van Zaventem onder de titel Brussels Airport. En toen was het nog niet goed.

Chicago staat ook nog op de uitstekende belpopelpeeverzamelaar 'Euro-Wave For Rednecks' uit 1982. Het clipje was er eentje uit het onvergetelijke 'Hitring' van Kurt Van Eeghem, die steevast het programma opende met "Lieve huiskamer, Hitring is het programma, Raphaël Goossens de naam. Tachtig is prachtig!" Inderdaad! De hoogste tijd voor een vintage mokerslag uit 1981.

25 mei 2020
Laurens Leurs