De J-M. Aerts-files: TC Matic - Putain Putain

De J-M. Aerts-files: TC Matic - Putain Putain

Het zijn er intussen honderden en toch gaan we een hoogst persoonlijke greep doen en een aantal J.M. Aerts-producties aan u voorleggen. Jean-Marie René Albert Aerts (° Zeebrugge, 25 mei 1951) die in de eerste helft van de seventies aan de slag ging als gitarist bij Split, de groep van Luc Vankessel en via Louisette en Johan Verminnen bij Arno Hintjens terecht kwam in TC Matic, waar hij ook al snel aan de productionele knoppen zat en binnen de kortste keren het halve Belpopleger aan zijn trommelvliezen blootstelde en sonisch op eigenzinnige wijze de wereld in trapte. Niet minnetjes en op gelijke hoogte met pakweg, Martin Hannett, met dit verschil dat Jean-Marie er nog altijd bij is en nog regelmatig, als de goesting en de klik er is, zijn ding doet.

Om de reeks rond producer Jean-Marie Aerts af te sluiten moet je eindigen met eigen werk. En in zijn productionele aanpak en visie durfde hij ver gaan en ook af te wijken van de betreden paden. Ondanks het feit dat Aerts een begenadigd gitarist is, durfde hij ook iedereen voor paal te zetten door simpelweg zijn Fender Stratocaster om te draaien en met zijn plectrum over de springveren te rammelen, waardoor je dat typische dzjingdzjing’-geluid krijgt dat dwars doorheen Putain Putain raast.

Op een optreden van TC Matic in de sporthal van Maasmechelen zagen wij in 1985 een groepje hardrockers punten geven na elk nummer. Ze hadden zich opgesteld vlak voor Jean-Marie Aerts, waarbij ze bij pakweg Ha Ha alle tien vingers in de lucht staken. Bij aanvang van Putain Putain keerden ze met omgekeerde duim de rug naar het podium. Hilarisch!

Personal note: toen we in 2016 voor de zestigste verjaardag van Kloot Per W in Het Depot in Leuven met The Romans speelden? stond ook J.M. Aerts op de affiche. Toen deed hij voor onze Romeinse drie-eenheid - echt waar! - een kleine privévoorstelling van dit nummer in de coulissen, inclusief de nodige uitleg. We waren plots weer de tienerjongetjes, die in complete bewondering met open mond luisterden naar een lokale godheid. Respect!

28 mei 2020
Laurens Leurs