De invloed van Beastie Boys

Achtergrond

Wat maakte van Beastie Boys zo’n invloedrijke hiphopband? Dat ze blanke middenklassejongens waren? Dat ze samplers en live-instrumenten gebruikten? Dat ze megahitsuccessen hadden en daar niet eens plat voor op de buik hoefden te gaan? Een maand geleden werden ze voor hun werk opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Wat later sterft mede-oprichter MCA. Wij vroegen drie notoire Beastie Boys-fans naar hun drie belangrijkste BB-platen.

De invloed van Beastie Boys



DJ Grazzhoppa (Grazzhoppa’s Big Band / Mo&Grazz)
"Een van de eerste Beastie Boys platen die ik kocht was de twelve inch ‘The New Style’ uit 1986. Op de b-kant staat Paul Revere, een ware hiphopklassieker.

De dansvloer vullen doe je in een mum van tijd met 33% God uit de 'Love American Style EP' uit 1989. Het samplewerk op dat nummer is ongelooflijk, zeker voor die tijd. Op die ep staat ook Hey Ladies van het classic album 'Paul’s Boutique'. Op dat album werkten ze samen met het ongeëvenaarde producersduo Dust Brothers, die bekend stonden voor hun vooruitstrevende sampletechnieken.

Nog zo’n partyklassieker is So What ‘Cha Want in de Soul Assassin-remix. Het is vooral Cypress Hills beatmaker DJ Muggs, die hier de hand in heeft. Oorspronkelijk was deze versie enkel op vinyl te vinden. De originele versie vind je op het album 'Check Your Head'."

King DJ (aka 4T4 van ‘t Hof Van Commerce)
"Shake Your Rump is een van de vetste en vettigste funknummers die ik ken. Enorm goed gedaan en af tot in de puntjes. Je vindt het terug op hun tweede album 'Paul’s Boutique'.
 

Hold It, Now Hit It is voor mij pure, onverdunde, oldschool energie, een perfect voorbeeld van wat ik graag hoor in rapmuziek en bijgevolg het tegenovergestelde van saaie rap. Het nummer was de eerste single uit hun debuutalbum ‘Licensed To Ill’ uit 1986.

Uit hun vierde album, ‘Ill Communication’, komt Transitions. Luister daar gewoon naar en woorden zijn overbodig."

Jules X (dj StuBru / FM Brussel)
"Fight For Your Right veranderde mijn leven. In 1986 keek ik wekelijks naar Countdown, een muziekprogramma met Adam Curry op de nederlandse zender Veronica. De nieuwkomer van de week waar hitpotentieel in zat heette "De alarmschijf".

Ik hoorde Curry "The Beach Boys" aankondigen en op achtjarige leeftijd vond ik dat maar niks, dus wou ik wegzappen. De clip begon en toen de Beasties in beeld kwamen en begonnen te rappen en de boel kort en klein sloegen, was ik completely blown away... that was "IT".

Mijn interesse voor activiteiten die ik toen deed (scouts, karate,..) verdween en werd vervangen door skateboarden, rap, New York en breakdance. Skaten doe ik nog wekelijks, met oldschool hiphop ben ik nu nog meer mee bezig dan vroeger en naar New York probeer ik om het anderhalf jaar te gaan. Fight For Your Right is de song die het meeste invloed gehad heeft op mijn leven.
Ook Shake Your Rump is een enorm vet nummer. Let op de knappe samples, de geweldige videoclip op het New Yorkse dak en Ad Rock die werkelijk te cool is in die clip. Deze track doet me terugdenken aan mijn skateperiode van eind jaren tachtig: brede decks, gewoon rappen op straat. En het is een ongelooflijk partynummer.

Na ‘Licensed To Ill' en ‘Paul's Boutique’ had ik de indruk dat de Beasties niet serieus genomen werden. Ik dacht zelf ook wel ergens dat het na 'Paul's Boutique' gedaan was met hen. Tot ik Pass The Mic hoorde, de eerste single uit hun nieuwe plaat 'Check Your Head'.

Met die single werd meteen duidelijk dat je de Beastie Boys wel degelijk serieus moest nemen. 'Check Your Head' is ook mijn favoriete album, eentje dat ik helemaal niet zag aankomen. De combinatie van hiphop, funk en punk en het feit dat ze, zoals een echte funkband, alles zelf inspeelden was in de hiphopwereld vernieuwend op dat moment. Na twintig jaar klinkt het album nog meer newschool dan de meeste hiphopreleases nu."

9 mei 2012
Koen Van Dijck