#Coulrofobie - Elvis Costello & The Attractions - Clowntime Is Over (1980)

#Coulrofobie -  Elvis Costello & The Attractions - Clowntime Is Over (1980)

Coulrofobie, we hadden de term nog nooit gehoord. Intense angst voor clowns. Wie aan deze fobie lijdt, raakt compleet over de toeren van eender welke clown. Clowns zoals in deze songs.

Het is een huzarenstuk om de beste Costello-plaat uit te kiezen. Wel hebben we bepaalde favorieten. Zo hebben wij een forse boon voor 'Get Happy', één van zijn meest soulvolle langspelers. En met een backcatalogue als de zijne, wil dat wat zeggen. Gekoesterd en veel gespeeld (en morgen nog eens). Als je vijftien bent, speel je die dan tot in den treure. Tot je elke zucht, elke zinsnede en passage bijna achterstevoren kan citeren. Maar, niet alleen daarom. Ook nu nog, zoveel jaren later, kunnen we nog steeds stellen dat het een heel goede plaat is en blijft.

Eigenlijk ook een eerste (van vele) stijloefeningen, waarvoor Costello nooit of te nimmer terugdeinst. Op deze lp dompelt hij zich diep onder in de soul-, Stax- en Motown-traditie. De plaat barst van de energie en levenslust en maar liefst twintig songs klokken tussen anderhalve minuut tot maximaal drie minuten af, zoals het popsongs betaamt.

En op 'Get Happy' staat een clownverhaal met Clowntime Is Over, maar dat was allesbehalve om te lachen. Costello refereert naar maar liefst drie roemruchte seriemoordenaars. De eerste is Ted Bundy (“Says that he’s handsome"), een tweede is de zogeheten Son of Sam (“Who’s making lover’s lane safe again for lovers?”) en de songtitel verwijst naar John Wayne Gacy, die zich effectief verkleedde als clown op kinderpartijtjes. Het nummer was ook bedoeld als een ode aan het genie van Curtis Mayfield.

Ook het circusachtig aandoende orgel van Steve Nieve, dat gaandeweg in mineur speelt, draagt bij tot een dreigende sfeer. Aan het eind van de song weet je dus niet precies of je met Bassie de clown te maken hebt of eerder met een grimmige clown uit een Stephen King-verhaal.

Opgenomen in de Wisseloord studio in Hilversum en de Eden Studio in London in oktober 1979. Hij speelde het nummer voor het eerst met The Attractions, eind augustus 1979 in Kopenhagen.

13 februari 2023
Laurens Leurs