#CestDuNile - Diana Ross - Upside Down (1980)

#CestDuNile - Diana Ross - Upside Down (1980)

In 1978 dachten we bij het horen van Le Freak”: “Leuk nummertje voor een eendagsvlieg". Maar het is een hoogvlieger gebleven, Nile Rodgers en zijn Chic.  We hadden ook nooit kunnen vermoeden dat er in de man naast een begenadigd gitarist ook nog een compleet en übersuccesvol producer schuilde. Reden genoeg om een week lang de schijnwerpers te zetten op de muzikale strapatsen van Nile Gregory Rodgers Jr. (°1952).

Onwaarschijnlijk, maar ook voor Diana Ross penden Nile Rodgers en Bernard Edwards in 1980 acht nummers voor 'Diana', waarmee ze wereldwijd de ene hit na de andere scoorde: Upside Down, I’m Coming Out, My Old Piano,... En passant nog even producen met de hulp van het Chic-team: naast Rodgers op gitaar en Edwards op bas ook nog Tony Thompson op drums, Raymond Jones en Andy Schwartz op toetsen en Alfa Anderson en Luci Martin aan de backing vocals en strijkarrangementen van Karen Milne, Valerie Heywood en Cheryl Hong. Le tout Chic, quoi!

Diana Ross had er een hekel aan dat men deze plaat een comeback noemde, maar dat was het wel degelijk. Met de hulp van de meest vervaarde discoproducers ter wereld. Een krachtige, levenslustige plaat met wellicht de beste vocalen en nummers die ze ooit produceerde.

Upside Down bleek ook nog eens haar grootste solohit te worden. Een nummer waarbij ze blijft hangen aan een overspelige partner die haar aan de lijn blijft houden en de emoties upside down en inside out blijft keren. Rodgers: “The tune was actually inspired by Ross' desire to experiment with her career and have some fun.”

Ross ontmoette de heren van Chic backstage op een concert in Santa Monica, California. "Diana couldn't believe the crowd reaction. She said, 'I haven't seen this since the Jackson 5.' She was backstage, dancing and into it. 'My kids made me come and see this show, all they were talking about was Chic, Chic, Chic. That's what I want my record to sound like", aldus nog Rodgers in Billboard Magazine.

De productie ging echter niet zonder slag of stoot, want Ross vond dat haar stem werd overschaduwd door de muzikale arrangementen op sommige nummers. Rodgers en Edwards deden kleine aanpassingen om haar te paaien en als ze het nog niet goed genoeg vond, "moest ze het maar zelf klaren", hetgeen ze tot ontzetting van het duo ook prompt deed met producer Russ Terrana.

Rodgers was furieus, maar plooide op voorwaarde dat de nieuwe mix niet aan hen werd toegeschreven: "We don't want the public to assume that these are our mixes. The basic problem was that we had two different concepts of what her voice should sound like. She hears her voice in one way and we hear it in another way. When it got to a point where she wanted her voice to sound a certain way, we couldn't take the responsibility for it because that's just not how we make records."

Desondanks topnummer, topplaat, toptunes en vintage Chic.

27 maart 2021
Laurens Leurs