#Cassettekost - Siouxsie & The Banshees - Swimming Horses (1984)

#Cassettekost - Siouxsie & The Banshees - Swimming Horses (1984)

Bij het herschikken van de zolder - want wat doe je anders op een winteravond? - op een doos cassettes - je weet wel, jongelui: de geluidsdrager lang voor cd en streaming - gebotst die we in de eerste helft van de jaren tachtig als volleerde dj, op zoek naar van alles en nog wat nieuws, “tapeten” van de radio met onze ITT Schaub Lorenz Stereocassetterecorder. Cassettes, die we eindeloos (her)speelden op Maxell C90 cassettes. Dit is de oogst van de herfst van 1984, die we onder de titel “Dag En Nacht” (we maakten hoesjes voor deze compilaties) van BRT 2 en Hilversum 3 plukten, en eigenlijk horen we dit nog altijd heel erg graag.

Op bepaalde zenders worden van dit soort wavecoryfeën wel nummers gespeeld - gelukkig maar - maar het zijn vaak dezelfde greatest hits die passeren (Hong Kong Garden, The Passenger, Dear Prudence, Christine,…)  Deze komt iets minder vaak in rotatie, maar is een behoorlijk straffe song, die meer verdient. 

Gebaseerd op een pianomelodie van de hand van Robert Smith, die in die periode regelmatig hand- en spandiensten verleende, zowel live als in de studio. Smith zou de pianomelodie ook nog eens recycleren in Cure-song Six Different Ways van 'The Head On The Door' uit 1985. Swimming Horses is een cowrite van Banshees-bassist Steve Severin en Robert Smith, passeerde op de zesde studioplaat 'Hyaena' en was gebaseerd op een programma dat Siouxsie Sioux (aka Susan Janet Ballion) zag over het Amnesty-project 'Les Sentinelles', waarbij vrouwen in het Midden-Oosten werden bevrijd uit bepaalde religieuze onderdrukkende milieu’s, waar voorhuwelijkse seks bestraft werd met de dood, hetzij door de oudste broer van de familie of door publieke steniging.

Siouxsie: “And there was this instance of a woman whose daughter had developed a tumour, and, of course, gossip abounded that she was pregnant. The doctor who removed the tumour allowed her to take it back to the village to prove that, no, it wasn't a baby – but they wouldn't believe her. The woman knew her daughter would have to be stoned to death so she poisoned her, out of kindness, to save her from a worse fate. Now this organisation has all these escape routes for women like her, mainly through the elder brother who pretends to have killed them. But once they've been saved, they can never go back.”

Het nummer begint dan ook met de zinsnede "Kinder than with poison", waarbij Siouxsie de beeldspraak gebruikt van de geboorte bij zwemmende zeepaarden, waarbij het mannelijke zeepaard, als enige levende specimen, geboorte geeft aan de nakomelingen. ”It was, I suppose, an abstract way of linking it all together without being sensationalist. I remember just being really moved by that programme, and wanting to get the sorrow out of me”.  

11 maart 2024
Laurens Leurs