Brecht Vissers

Achtergrond

Naar goede gewoonte vroegen wij onze redacteurs hun soms wormstekig geheugen te ontdoen van de indrukken van 2011, en het jaar ten persoonlijken titel samen te vatten. Dat het zeker geen onbewogen jaar was, daar kunnen we het alleszins over eens zijn.

Brecht Vissers



Hoe vat jij 2011 samen, wat is jou opgevallen, wat is jou bijgebleven?

2011 was het jaar waarop de wereld het daverend karakter van de diepe bassen in dubstep/post-dubstep leerde kennen (spijtig genoeg moest Japan de gevolgen dragen). Niet alleen werd het genre volledig gecommercialiseerd (wat niet veel soeps opleverde), het opende - aan het andere eind van het continuüm - ook de deuren tot elektronisch geïnspireerde muziek die terug eerlijk en emotioneel is. Een mens zou zich er met de glimlach van gaan kapot drinken. Moge de bas tot daarginds voelbaar zijn, Amy Winehouse!

Wat vond jij de beste 5 platen van 2011?

1 - 'Yuck' - Yuck

2 - 'The King Of Limbs' - Radiohead

3 - 'Tot Ziens Justine Keller' - Spinvis

4 - 'Kaputt' - Destroyer

5 - 'Everything Could Be Fine' - Sun Glitters

Wat vond jij de beste 5 concerten van 2011?

1 - Morrissey, Muziekgebouw Eindhoven, 5 augustus 2011

2 - Spinvis, Ancienne Belgique Brussel, 23 november 2011

Wat wens jij de muziekwereld voor 2012 toe, wat zou je zelf willen horen/zien, wie mag er het loodje leggen, welke groep zou een reünietournee mogen doen?

Als we de Mayakalender mogen geloven vergaat de wereld op 21 december 2012. De Red Hot Chili Peppers mogen echter al op 1 januari verdwijnen. Studio Brussel mag zich terug eens beginnen concentreren op nieuwe en goeie artiesten (ook op de piekuren), kwestie van onze pijn toch een beetje te verzachten. Vlaamse muziek mag ook terug gaan vernieuwen, in de plaats van de hypes van het moment over te nemen. In het geval dat ik moet overleven in een postapocalyptisch 2013: Kan 2012 een jaar worden om de vingers van af te likken, a.u.b.?

16 december 2011