BRDCST23 - de headliners
We kijken vooruit naar het Broadcast festival. De affiche verkent alle uithoeken van het muzikale spectrum en bestaat voor een groot deel uit onbekende namen. De immer enthousiaste Kurt Overbergh, artistiek directeur van de Ancienne Belgique en eindverantwoordelijke voor het programma, loodst ons met het nodige enthousiasme door de affiche.
Zelfs een festival als Broadcast heeft headliners nodig, dus laten we daar mee beginnen. James Holden is er om het publiek te trekken op dag één?
Kurt Overbergh: Soms komen er mensen langs die het geheel overschaduwen of die beter op zichzelf geprogrammeerd worden en doe ik dat liever niet. Maar vier jaar geleden was hij er al en we zijn toen samen naar Irreversible Entanglements gaan kijken, toch radicale free jazz is. We hebben dat uitgekeken en achteraf zei hij: "Nu snap ik waar het festival over gaat". Ik heb een heel persoonlijke band met hem.
Hij komt zijn nieuwe plaat voorstellen, die letterlijk de dag van het festival verschijnt, en brengt een audiovisuele show mee, gemaakt door iemand uit zijn entourage. Dit wordt zijn derde passage in de Ancienne Belgique en ik denk dat dit de meest "affe" show wordt.
Op zaterdag komt Kode9 ook al met visuals af.
Over de show op Le Guess Who schreef de VPRO nog dat het een wervelstorm van nieuwe ideeën was. Die heb ik helaas gemist, maar hij is al twintig jaar indrukwekkend bezig en blijft de grenzen verleggen. Een paar jaar geleden flirtte hij nog met het Chicago footworkgenre. Ik vind dat zo indrukwekkend allemaal dat hij zeker de headlinerplaats op zaterdag verdient.
En dan op zondag hebben we iets dat zich lijkt te richten op de Turkse gemeenschap: Gaye Su Akyol?
Het is niet daarvoor dat we haar hebben geprogrammeerd. Er is namelijk een onderliggende rode draad in ons programma en dat is politiek activisme. Of activisme tout court. Gaye Su Akyol past in die lijn.
Zij ondersteunt de LGBTQ-gemeenschap en gaat heel hard in tegen de standpunten van Erdogan. Een aantal maanden geleden stond op de cover van The Financial Times: "Gaye Su Akyol is Erdogans grootste nachtmerrie". Dat was een hele zware rel. Zo erg dat ze de titel hebben moeten veranderen. Ook muzikaal vind ik dit heel straf.