BRDCST 2019 - een vooruitblik

Voorbeschouwing

BRDCST is het antwoord van de AB op Le Guess Who?, het Utrechtse stadsfestival dat haar reputatie bouwde op een vooruitstrevende en diverse programmatie. Hetzelfde niveau - laat staan dezelfde schaal - bereiken ze niet. Toch slaagt Kurt Overbergh (programmator van de AB) er elk jaar in een aantal steengoede en onverwachte namen te koppelen aan bekender geweld. En ook de schaal is niet min, BRDCST 2019 zal plaats grijpen op acht verschillende plekken op een boogscheut van de AB.

Omdat stadsfestivalprogrammatoren tegenwoordig de irritante gewoonte hebben je voor duizend-en-één luxeproblemen te plaatsen, geven wij je een overzicht van de niet te missen acts. Kwestie van enkele ankerpunten aan te reiken.

Laten we beginnen bij de blikvanger. Zoals elk jaar heeft BRDST een gastcurator die één dag onder zijn hoede heeft. Vorig jaar was dat Sleaford Mods; dit jaar is dat Nadah El Shazly. De Canadees-Egyptische mixt Egyptische klanken met experimentele elektronica en maakte met 'Ahwar' één van dé platen van 2017. Op zaterdag 6 april treedt ze aan met een volledige band.

Wij vloekten, toen we zagen dat de Consouling Sounds-middag na drie jaar dienst van het programma werd gehaald. Het Gentse dronelabel stond garant voor geslaagde experimentele avonden en donkere rustpunten in de muzikale woelwaters van BRDCST. Dit jaar mag het Berlijnse neoklassieke label Sonic Pieces rustpuntjes voorzien in Cinéma Palace. Onze favoriet: We Like We, een klassiek getrainde violist, cellist, zangeres en percusionnist die pootjebaden in elektronica en performance. Ah ja, ‘t is op donderdag 4 april.

The Comet Is Coming is misschien wel de bekendste naam op het programma, maar een mens kan nu éénmaal niet om Shabaka Hutchings heen tegenwoordig. Hij maakt de jazz en de saxofoon weer hip door in te pikken op Afrikaanse en Antilliaanse tradities en aan te knopen bij Sun Ra’s malligheid. Cultureel verantwoord feesten op vrijdag 5 april!

Op zondag 7 april mag Kelly Moran de trukendoos bovenhalen. Ze is deel van de liveband van Oneothrix Point Never, prepareert graag de piano en mengt genres dat het een lieve lust is. De basis blijft nochtans een vreemdsoortig klengelend minimalisme. Alsof iemand met theelepels op oude pianosnaren kletst, maar dan heel goed.

Eveneens op zondag: Lea Bertucci. Met altsax, basklarinet en taperecorder oscilleert ze tussen diepe, noisy soundscapes en wijdopen klankwerelden. Om dit te bereiken speelt ze met de resonantie die een bepaalde ruimte aan het instrumentarium geeft. Benieuwd hoe de AB-club klinkt.

Blanck Mass is een helft van Fuck Buttons; de luide scheurende helft met name. Zijn muziek is dansbaar op een heel erg hoekige manier, noisy op een slechte-radioverbinding-manier en episch op een Vangelis-manier. Het optreden van Blanck Mass is een deel van een de zaterdagse noise-programmatie, opgedragen aan Italiaans futurist en lawaaikunstenaar Russolo en zijn manifest ‘L’arte Dei Rumori’.

#BRDCST vindt plaats van donderdag 4 april tot en met zondag 7 april. Alle info kan je hier terugvinden.

Voor al dit experimenteel geweld mogen wij #GRATISTICKETS weggeven. Stuur een e-mail naar win@damusic.be met als onderwerp #BRDCST donderdag of #BRDCST zondag om een duoticket te kunnen winnen. Succes!

Foto: AB Concerts

1 april 2019
Koerian Verbesselt