#BozeVrouwen - Marianne Faithfull - Why’d Ya Do It (1979)

#BozeVrouwen - Marianne Faithfull - Why’d Ya Do It (1979)

Of er ook “boze vrouwen” waren in de reeks “lastig, kregelig, woedend” van vorige week? Uiteraard. Het was zelfs al gepland. Zeven boze vrouwen luchten de komende week hhet hart zonder in karikaturale schoonmoedershumor te vervallen.

Marianne Faithfull, de starlet die uitgroeide tot een getormenteerde, impressionante rasartieste en in 1979 iedereen met verstomming sloeg door zich helemaal opnieuw uit te vinden met een moker van een plaat 'Broken English', die stijlvol, rauw en ongecompliceerd vol in de onderbuik mikte en vandaag eigenlijk nog geen iota aan kracht heeft ingeboet.

Jarenlange ervaringen met anorexia, alcohol- en drugverslaving had ze vakkundig omgeturnd tot iets van eeuwig creatieve waarde. Ze musiceerde een donkere periode van veel uithuizigheid en een heroïneverslaving van zich af en kreeg veel kritiek voor zoveel bekentenisdrang. Maar na al die jaren is de plaat nog even relevant als in 1979.

Luister naar die oprechte woede in deze in withete reggae gedrenkte song: "Why'd ya do it, she said / why'd you spit on my snatch? / Are we out of love now? / is this just a bad patch?" Steve Winwood speelde een grote rol in deze plaat en bracht producer Marc Miller Mundi mee.

Slotnummer op het magistrale 'Broken English' en een sneer van een vrouw, die reageert op ontrouw. De tekst begint met het mannelijk standpunt, reagerend op de bittere tirade van de bedrogen partner. De tekst is van dichter en schrijver Heathcote Williams, die het oorspronkelijk schreef voor die andere bedrogen zangeres, Tina Turner, maar Faithfull overtuigde hem met de stelling dat Turner nooit zo'n bitter nummer zou opnemen.

De uitgesproken tekst en referenties aan orale seks bezorgde de plaat onmiddellijk de “Parental Advisory”-sticker en leidden zelfs tot een ban in Australië. De eerste persingen van ‘Broken English’ in Australië bevatten het nummer niet, hetgeen veel later in 1988 werd rechtgezet. 

16 november 2022
Patrick Van Gestel