#Bkantopwaardering - The Cure - 10:15 Satuday Night (1979)

#Bkantopwaardering - The Cure - 10:15 Satuday Night (1979)

In deze streamingtijden moet je ongeveer elke jongere onder pakweg vierentwintig uitleggen wat een “B-kantje” is. En dan nog zullen ze achteloos de schouders ophalen. Voor ons fossielen was het B-kantje nochtans een belangrijk item, want voor menig artiest was het de plek waar ze lichtjes of verregaand het experiment konden aangaan of even links van het geëffende pad konden wandelen. En soms, heel soms, bleek de keuze van de A-kant van de single simpelweg de foute, ging de massa voor het ommekantje en maakte het de B-kant tot de echte hit. 

Zonder meer een alternatief B-wavetoppertje. Zodra we kennis maakten met The Cure (met 'Seventeen Seconds'), was er ook de interesse voor wat eerder al uitgebracht was. En de verrassing was minstens even groot als met 'Seventeen Seconds'. Al snel was er één nummer in het hele lot van 'Three Imaganary Boys', het debuut, dat onze bijzonder aandacht trok: het mysterieus wegtikkende 10:15 Saturday Night dat als B-kant fungeerde voor de single Killing An Arab, dat dan weer niet op het debuut stond.

Alternatieve groepen hadden een vreemde releasepolitiek. Maar waar Killing An Arab al snel ietwat wegdeemsterde, is de reputatie van het B-kantje veel langer blijven smeulen. Een nummer - zoals wel meer nummers van Robert Smith - over eenzaamheid en wanhoop. Zaterdagnacht en hij is alleen in de keuken met de lekkende kraan, terwijl hij wacht tot de telefoon eindelijk nog eens overgaat.

Smith schreef het nummer op zijn zestiende aan de keukentafel, zoals hij zelf zegt: "Utterly morose and drinking my father's home made beer.” De leidinggevende van het Fictionlabel, Chris Parry, was aan de administratie bezig, toen hij één van de vele demo’s beluisterde en plots werd aangetrokken door "Drip Drip Drip Drip Drip Drip" en hij was verkocht. Hij zocht de groep op en gaf hen terstond een deal.

Voor de verandering hadden de Fransen de magie van het nummer wel door en brachten het wel als A-kant uit (met Accuracy op de andere). Het is een live favoriet gebleven en is derhalve ook te vinden op live plaat 'Concert'.

Een B-kantje? Een monster, ja!

12 maart 2021
Laurens Leurs