AntennA 2020: veelzijdige mix van audiovisueel en creatief

AntennA 2020: veelzijdige mix van audiovisueel en creatief

Door last minute het gecancelde B-Wave festival om te toveren in een fijn Sonic Emissions-event, heeft de organisatie van het AntennA festival op de valreep internationale liefhebbers en fans van synthesizer ambient, Berliner Schuhle en instrumentale spacedroommuziek toch nog kunnen plezieren. Binnenkort is het echter tijd voor een eigen Mekka. 

Het programma van AntennA 2020 is weer een veelzijdige mix van audiovisuele creaties en creatievelingen, een curiosum vol beleving, een must voor techneuten en progressieve technische muziekfanaten. Hoe kan dit ook anders dan doorgaan op een binair-achtige datum als 22-02-2020.

De eerste avond is een heuse André Stordeur-tribute, een programma onder curatele van leerling Guy Drieghe-D. Ter info. André Stordeur zelf, die niet aanwezig kan zijn wegens gebrekkige gezondheid, heeft met zijn Studio Synthese in de jaren zeventig de aanzet gegeven voor elektro-akoestische, experimentele muziek in de Lage Landen en sindsdien onder meer gelauwerde projecten en studieprogramma’s opgezet in Milwaukee en Parijs. Wie wil grasduinen in Stordeurs grote oeuvre, kan zich gerust verdiepen in het lange cv op de AntennA-website. De invulling van de avond wordt onder meer in kleur gegoten door “muzikale reisagent” en soundtrackspecialist Philippe Petit die bijzondere en zelfgemaakte akoestische instrumenten koppelt aan meerkanaalse modulaire Moogsynths. Door filmcomponist en visueel kunstenaar Floris Vanhoof die met 35mm-films, modulaire toestellen en microprocessoren aan de slag gaat. Door analoge synthspeler, docent en saxofonist Willy Van Buggenhout die zich toelegt op niet-idiomatische improvisatie en daarvoor sopraanzangeres Françoise Vanhecke mee op het podium zet. En door enkele andere prominente, maar obscure specialisten, waaronder visual artist Mike DMA ofte Michael Stordeur, zoon van, en meer. Uniek. 

De tweede avond programmeert wat breder en teert op meer bekende namen als Köhns Jürgen de Blonde of Undertow, het nieuwe samenwerkingsproject van Koen Buytaert (The Roswell Incident) en fotograaf Kristof Vande Velde, dat meer en meer in synthesizermiddens bejubeld wordt. De publiekstrekker is echter zondermeer David Poltrock, niet enkel Hooverphonic-toetsenist, maar ook toetsenkracht bij vele andere Belgische iconen. De Vlaamse Nils Frahm heeft zich achter de schermen immers ook ingelaten met het experimenteren met modulaire synths en zijn Steinway-piano, die resulteerden in het drieluik ‘Mutes’ ‘Moods’ en ‘Machines’. Vanzelfsprekend live met fraaie visuele omkadering.

Meer info: https://www.antennafestival.be/

18 januari 2020
Johan Giglot