Andreas Hooftman

Eindejaar 2018

2018 was voor hem op muzikaal vlak weinig avontuurlijk. Terugvallen op oude favorieten was vaak aantrekkelijker dan nieuw talent ontdekken in een enorme berg middelmatigheid. Oud worden, zeker?

De beste

1. Kacey Musgraves - ‘Golden Hour’

2. The Beths - ‘Future Me Hates Me’

3. Philippe Bronchtein - ‘Me and the Moon’

4. Mitski - ‘Be the Cowboy’

5. Marianne Faithfull - ‘Negative Capability’

6. Beach House - ‘7’

7. Parquet Courts - ‘Wide Awake!’

8. Snail Mail - ‘Lush’

9. Jeff Tweedy - ‘WARM’

10. Dominique Fils-Ami - ‘Nameless’

 

Kiezen is verliezen: andere kanshebbers vindt u samen met deze tien gebundeld in deze handige afspeellijst.

 

De spannendste

1. David Byrne - Down The Rabbit Hole - 30 juni

2. Beck - AB - 6 juni

3. Nathaniel Rateliff - De Roma - 8 april

4. Charlotte Gainsbourg - De Roma - 14 december

5. Harry Styles - Sportpaleis - 16 maart

 

De Belgisch-ste

The Bony King Of Nowhere – 'Silent Days'

 

De mooste

‘KIDS SEE GHOSTS’ van KIDS SEE GHOSTS. Puike plaat ook!

 

Dichter bij huis zag ook ‘Mean Phases’ van het Antwerpse King Dick er erg fraai uit.

 

De Leukste

Childish Gambino maakte het sterkste statement met de video voor This Is America. Leuk is hier allicht niet de beste term.

 

De opmerkelijkste

In de pop en rock steken de vernieuwende vrouwen dit jaar met kop en schouders boven de matige mannen uit.

 

De ergerlijkste

Heruitgaven zonder nieuw materiaal. Wie zit er te wachten op een nieuwe mix van een plaat die je al hebt, doorgaans dan ook nog eens in een peperdure luxe-editie? Neem een voorbeeld aan de groten: het is altijd likkebaardend wachten op de reissues van The Beatles. En de Bootleg Series van Dylan zijn weergaloos.

 

De meeste-verwachtingen-opwekkendste

Angèle is ongetwijfeld een wereldster in wording. Dat Dead Man Ray weer van onder het stof is gehaald doet ons hopen op live-shows het komende jaar.

21 december 2018
Patrick Van Gestel