25 maart t/m 7 april 2019

Concertgids

Het is een mooi lijstje dat we u aan kunnen bieden voor de komende twee weken. U zal zich best kunnen amuseren in de Belgische zalen. Alleen... je moet zelf kiezen. Of gewoon de tickets helemaal onderaan winnen natuurlijk.

Wie: THE OCEAN (COLLECTIVE)

Wanneer/Waar: 25 maart 2019 / Trix, Antwerpen

Wat: Verpletterende posthardcore in steeds verander(en)de vorm

Waarom: Ze noemen zich ook wel The Ocean Collective, gewoon omdat de vorm van de band al eens durft te worden aangepast. Dan verschijnen er plots een aantal andere leden bij op het podium. Het maakt het allemaal gewoon maar meer indrukwekkend als ze hun progressieve metal op je loslaten. Het garandeert de kijkers ook dat ze bijna altijd een uniek concert voorgeschoteld krijgen. Hoe dan ook, platgewalst word je sowieso.

 

Wie: XIU XIU

Wanneer/Waar: 27 maart 2019 / Beursschouwburg, Brussel

Wat: De speeltuin van Jamie Stewart

Waarom: Steeds opnieuw weet excentriekeling Jamie Stewart zich te omringen met indrukwekkende muzikanten. Deze keer zijn dat oerslagwerker Thor Harris (ooit nog bij Shearwater en Swans werkzaam) en Jordan Gieger (van Minus Story), maar het blijft wel Stewart die de spil is en die hier zijn nieuwe plaat met de schilderachtige titel 'Girl With Basket Of Fruit'. Verwacht u aan abstracte toestanden. Of juist niet. Het blijft altijd spannend met dit gezelschap.

 

Wie: SAN HOLO

Wanneer/Waar: 28 maart 2019 / Vooruit, Gent

Wat: Dance, pop en indie tezamen.

Waarom: San Holo, die een doorbraak kende met zijn remix van The Episode, wordt gezien als één van de grondleggers van het genre future bass. Jarenlang maakte hij naam en faam binnen die wereld van wobbelende synthesizers, audiofilters en twinkelende geluidseffecten, maar met zijn jongste plaat ‘Album1’ gooit hij het over een andere boeg. Frisse pop, dance en progrock worden er in de mixer gegooid met een uniek resultaat tot gevolg. Hoe dat live klinkt? Ongetwijfeld betoverend.



 

Wie: LE MANOU

Wanneer/waar: 28 maart/ Bar Mirwaar, Gent

Wat: Lyrische tripjes over straffe verhalen, omwikkeld met afgemeten elektronische vibes: Le Manou is zonder twijfel één van de meest beloftevolle artiesten van ons Belgenlandje.

Waarom: Al van kinds af aan was Manou Maerten bezig met muziek, zo vertelde ze enige tijd geleden in het interview dat we met haar hadden. Na 'Junior Eurosong' en 'The Voice' bracht ze in 2017 uiteindelijk haar debuut ‘L’Homme’ uit, een ep vol twijfels en vragen over een moeilijke periode in haar leven. En die Franstalige levensverhalen worden dan nog eens perfect ondersteund door sterke instrumentaaltjes met vooral sombere, etherische synths in de hoofdrol. Een niet te missen combo!

 

Wie: YOUNG WIDOWS

Wanneer/Waar: 30/31 maart 2019 / Magasin 4, Brussel/De Kreun, Kortrijk

Wat: Legendarisch noiserocktrio waarrond het lang stil was.

Waarom: De band komt het in de vorige zomer uitgebrachte 'DECAYED: Ten Years Of Cities, Wounds, Lightness And Pain' album voorstellen, een verzameling met nummers van splitalbums, B-kanten van singles, speciale versies, ... Zeer interessant is dat deze verzamelaar een doorsnede van hun volledige oeuvre bevat, gaande van noiserock met her en der een vleugje hardcorepunk tot het meer toegankelijke psychedelische geluid van nu. En mocht je nog niet overtuigd zijn: op beide shows mag het Belgische Thot openen.

 

Wie: TIM HECKER & THE KONYO ENSEMBLE

Wanneer/Waar: 3 april 2019 / Botanique, Brussel

Wat: Geluidssculpteur Hecker trok naar Japan om daar het Konoyo-ensemble, muzikanten uit de keizerlijke traditie op te nemen. Hij haalde dat geluid door de mangel en herbouwde het in zeven donkere, minimalistische ambientwerkstukken. In de Botanique herhaalt hij dit huzarenstukje live, met het bewuste ensemble.

Waarom: Het zat al wat in “wat” hierboven, maar Hecker is een geluidskunstenaar met de grote K. De Canadees schept werelden en breekt ze weer af, verontrust en sust tegelijk. Hij is een technisch en emotioneel meester van elektronisch minimalisme.

 

Wie: EEK-A-MOUSE

Wanneer/Waar: 5 april 2019 / Het Depot, Leuven

Wat: Eek-A-Mouse is een bijzondere figuur. Geen stripfiguur, hoewel zijn artiestennaam dat misschien doet vermoeden. Ook geen acteur of model, hoewel hij zich graag laat fotograferen met een sombrero of andere spullen uit de verkleedkoffer. Wel een Jamaïcaanse reggaezanger, die met Wa-Do-Dem en Ganja Smuggling enkele klassiekers uit het genre op zijn conto heeft staan.

Waarom: Ripton Joseph Hylton, zoals de man echt heet, heeft een heel specifiek stemgeluid en vooral ook een typerende zangstijl. Het valt moeilijk te omschrijven, maar als je de bovenvermelde singles beluistert, snap je meteen wat we bedoelen. In zijn optredens daagt hij zijn publiek trouwens telkens uit om hem na te zingen, dus je kan alvast beginnen te oefenen!

 

O ja, nog even dit: op 5 april komen de garagerockers van La Jungle hun nieuwe plaat 'Past//Middle Age//Future' voorstellen in De Kelk in Brugge. Dat wordt weer een sappig feestje voor liefhebbers van rondvliegende zweetdruppels en vooral van wild knokkende noisekrautpunkrock. Stuur een e-mail met als onderwerp “LA JUNGLE” naar win@damusic.be om hiervoor een duootje te winnen. Simpel toch!

Bert Gysemans, Jeroen Poelmans, Koerian Verbesselt, Wouter Verheecke

24 maart 2019
Patrick Van Gestel