#1979 - Roxy Music - Trash
1979, na jaren zagen en zeuren om de eerste stereo-installatie - de ITT-Schaub-Lorenz staat nog altijd in de living van onze ouders in Waterloos - en vijftien zijnde, kwamen er een aantal "nieuwe" dingen zeer hard binnen. Een kanteljaar met de punk die voorbijgeraasd was en de disco die breed had toegeslagen, ontstonden de zogenaamde independent labels en sprongen de major labels mee op de new wave-trein. Singles waren nog "hot" en konden de lp's van de respectievelijke artiesten naar een hogere sfeer lanceren. Een divers landschap met wave, ska, rock en de eerste pogingen tot rap en synthpop. Een gloriejaar voor de vijfenveertigtoerensingle.
Veel rock-'n-roll was er niet op radio en tv. En op de schaarse plekken, waar we het vonden, moesten we er één en ander bij nemen.
De Duitse Showbizzpräsentator Frank Zander en enkele schaarsgeklede Tänzerinnen in 'Plattenküche' bijvoorbeeld, maar zelfs al playbackend was Bryan Ferry "the coolest dude on the block". "Are you customized or ready-made?" Tot op dat moment waren wij niet zo bijster vertrouwd met het instituut Roxy Music, maar de puntige single Trash opende luid en duidelijk de deur naar één van de boeiendste collectieven der jaren zeventig.
'Manifesto' was de comeback na ettelijke jaren van stilte en was voor ons een openbaring. Trash gaat over Plaza, de boetiek in Chelsea van Antony Price, die meewerkte aan enkele iconische Roxy-hoezen. Niet de allergrootste hit (nummer veertig in de UK en in Nederland, nummer negenentwitnig in België), maar één van de puntigste, opgejaagd als ze werden door de new wave en punk. En wie niet (meer) weet wat Plattenküche precies was, kijkt lager even mee naar de hilarische compilatie met prestentatoren Frank Zander en Helga Feddersen (overleden in 1990).