Velvet Negroni - Neon Brown

4AD

Neon Brown

Nog geen maand nadat ‘i,i’ van Bon Iver het licht zag, komt Velvet Negroni met een plaat die fans van Justin Vernon zeker zal plezieren al spelen beiden wel met ander speelgoed in dezelfde speeltuin.

Jeremy Nutzam verstopte zich al achter maskers als Spyder Baybie Raw Dog en Pony Bwoy, maar pas nadat hij het alias van Velvet Negroni aannam, bracht hij ook effectief platen uit. Er was al het debuutalbum ‘T.C.O.D.’ in 2017 en sindsdien rees de ster van de artiest uit Minneapolis snel, maar een poging zijn creativiteit te boosten met illegale middelen werd hem bijna fataal.

Met ‘Neon Brown’, zijn eerste album bij 4AD, zoekt hij nu, na een serieuze afkickperiode, de grote doorbraak. Met de hulp van producer Psymun (Future, Young Thug, Dua Saleh) en Tickle Torture raakte hij terug op het goede spoor. Een tournee met Tame Impala heeft hij al achter de rug en binnenkort tourt hij ook door Europa als headliner.

Wie de recentste drie singles al hoorde, weet al min of meer wat te verwachten: eigentijdse poëzie over verloren liefdes, drugs en emoties gebracht met een stem die zowel hikt als croont in een sonische soep waarin geloopte, piepende en dreunende gitaren over een mechanische beat rollen, geaccentueerd door metalig klinkende marimba's en samples. De balletjes zijn gerold in r&b, jazz, hiphop en pop.

Eerst was er CONFETTI, de meest triest partysong ooit over zijn bijna faliekant afgelopen avonturen met drugs en drank. “Confetti falls over you / Already god forsaken”, klinkt het en een zachte, wenende sax versterkt het gevoel van een eenzaam te verwerken cold turkey.

WINE GREEN behandelt hetzelfde thema, maar dan wel op vrolijke, huppelende baskicks en een sputterende drummachine alvorens plaats te maken voor een mooi openbloeiende synth. Daarover zingt Nutzman dan de tekst met hoge, schommelende reggae-achtige stem.

Nog een vleugje meer upbeat is derde single KURT KOBAIN, waarin genres als Prince-funk, eightiessynthpop en leftfield r&b samen komen. Samen bieden deze drie tracks een doorsnede van wat je kan verwachten op ‘Neon Brown’, een plaat die origineel klinkt, maar toch soms ook leentjebuur speelt.

Sommigen horen iets van The Police in KURT KOBAIN en FEEL LET is gebaseerd op een geleende melodie van Adi­na Howards Freak Like Me die gedrapeerd werd over een bluesy bas en kronkelende steeldrums. Maar laat dat de pret niet bederven, want Nutzman creëert er wel iets eigens en onverwachts mee.

Hoogtepunt van de plaat is SCRATCHERS waarin Nutzman terugblikt en de stand van zaken van zijn leven opmaakt. Hij besluit dat hij ondanks alles nog recht staat op het puin en zorgt zo voor de nodige troost voor al wie zelf ook al eens door woelig water moest.

Zijn debuut eindigde met een track die Neon Brown heette. Met deze plaat lijkt Velvet Negroni dus verder te gaan waar hij twee jaar geleden halt hield. In werkelijkheid maakt hij een serieuze sprong voorwaarts.

Op 11 oktober speelt Velvet Negroni op Sonic City.

31 augustus 2019
Marc Alenus