Various artists - The Kings of Jazz

BBE

‘The Kings of Jazz’ vervoegt het koninkrijk van ‘The Kings of House’, ‘The Kings of Hip Hop’ en ‘The Kings of Funk’. De jazzcompilatie kon dan ook niet langer uitblijven als je bedenkt dat jazz een belangrijke invloed had en heeft op andere muzikale stromingen. Voor de jazznummers die geschiedenis hebben geschreven, zorgt Gilles Peterson. Jazzanova staat in voor de selectie van huidige muziek die her en der een vleugje jazz bevat. Beide cd’s geven de luisteraar een evenwichtig beeld van wat jazz is en vooral van wat jazz kan.

The Kings of Jazz



Het zijn iconen van de hedendaagse jazzscène, die een nieuw en jonger publiek warm hebben gekregen voor jazz, die hun archieven uitspitten op zoek naar een majestueuze selectie van jazzplaten. Gilles Peterson heeft zelf nooit een noot op papier gezet, maar hij was als labeleigenaar van Talking Loud en met zijn BBC1 (en later wereldwijd verdeelde) radioshows een ambassadeur voor acid jazz, world fusion en hedendaagse jazz. Het Berlijnse collectief Jazzanova bestaat uit bewierookte dj's-muzikanten-labeleigenaars die de link legden tussen dance en jazz.

 

Van swing tot ballads, van de jaren vijftig tot de jaren tachtig, met of zonder zang, van bekende namen uit de jazzgeschiedenis tot minder aanbeden artiesten… Gilles Peterson heeft een gevarieerde collectie in zijn archief zitten. Hij vermijdt clichés en geeft het minder bekende werk van Charles Mingus, Art Blakey, John Coltrane en Bill Evans. De cd begint met het aanstekelijke percussie- en pianospel in Roy Haynes’ ‘Quiet Fire’, om vervolgens over te gaan tot een hammondorgel in Randy Weston’s ‘In Memory Of’ en ‘Anthenagin’ van Art Blakey. De zangnummers beginnen bij spirituele zang en eindigen met de klassieker ‘My Favorite Things’, hier echter gebracht door Mark Murphy. De selectie van Peterson kent veel ritmische en up-tempo hoogstandjes, maar eindigt in schoonheid met de rustige piano van Bill Evans in ‘Peace Piece’.

 

Bij de selectie van Jazzanova zitten opvallend meer zangnummers, maar deze zijn enorm gevarieerd. Van de mysterieuze ballad ‘Butterflies’ van Nikki O tot het frisse en opzwepende ritme van Bembe Segue’s ‘Mother Of The Future’. Bij The Matthew Herbert Big Band lijkt het wel of je weer de geschiedenis ingestuurd wordt door de uitgebreide blazerssectie. Jazzanova haalt ook jazz-house en zelfs electronica uit zijn jazzarchief. Bij ‘At Les’ van Innerzone Orchestra is de link met jazz moeilijk te vinden, maar het is wel een prachtig upbeat electronisch nummer dat geleidelijk tot stand komt en uitdooft. Er komen ook klassieke invloeden voor bij Jazzanova’s keuze, zoals de strijkers bij ‘Spirits In Transit’ van 4 Hero of het kamerorkest en klokkenspel in ‘Muster Für Kammerorchester’ van Carlo Fashion. Hedvig Hanson’s ‘Afro White’ heeft dan weer een een vleugje latin en de fluitsolo doet je meteen terugdenken aan St. Germain’s ‘So Flute’.

 

Beide cd’s zijn de moeite waard. Hoewel ze nooit de hele jazzgeschiedenis kunnen omvatten, zorgen ze voor een aangename en toegankelijke kennismaking met verschillende pioniers en stijlen binnen de vroegere en hedendaagse jazzwereld.

8 november 2008
Josti Gadeyne