Triton - Shout!
Eigen beheer
Enkele maanden geleden verscheen ‘Shout!’, het debuut van jazzcombo Triton. Voor artiesten die leven volgens de waan van de dag komt deze recensie dan ook "way too late", voor groepen die bouwen aan een oeuvre verschijnt ze misschien wel op het juiste moment. Deze tijd van eten, drinken, hossen en dansen is immers ideaal om dit werkstuk even aan u voor te stellen, want het is lang geleden dat we nog zulke opwekkende, ja zelfs feestelijke muziek te horen kregen.
Veel, zoniet alles zit hem in het niet mis te verstane uitroepteken in de titel: 'Shout!' is dan ook niks minder dan een bevel, dat maar best wordt opgevolgd. Een bevel tot roepen, tot zich laten horen, luid en klaar. En dat doet Triton allemaal op een aparte, maar niettemin heerlijke manier.
Het Gentse combo haalde de mosterd niet in eigen stad, bij Tierenteyn, maar naar eigen zeggen bij de Boswell Sisters. Bij wie, vraagt u zich af? Bij dé Boswell Sisters, dus. Nooit van gehoord? Geen nood, u bent niet de enige. Maar misschien kent u wel de Andrew Sisters... Ook niet? Niets aan de hand. Beide damestrio’s waren in de jaren veertig en vijftig erg succesvol, vooral op transatlantische radiostations, met hun op close harmony gebaseerde sound, gedrenkt in toen populaire jazzy arrangementen. Tempo, ritmegitaar, een alomtegenwoordige contrabas en soepele stemmen waren de ingrediënten, waarmee deze dames hun succes brouwden.
In die erfenis vinden we Triton, en het moet gezegd: het kwintet draagt die con brio. Doorgaans is het tempo meer dan onderhoudend. Shout Sister Shout en That’s How Rhythm Was Born zijn daarbij titels die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Dit betekent echter niet dat er zo een heel album lang vingerknippend doorgedraaid wordt. Neen, Triton zoekt voortdurend variatie op en vindt die ook.
Gypsy Without A Song krijgt een nachtclubsfeertje mee, en wat hulp van een mannenstem en een eenzame blazer. Het zachte velours van het interieur moeten we er zelf bijdenken. Ook Moonray houdt het rustig. Prachtig wordt er binnen de nummers van tempo gewisseld: Heebie Jeebies versnelt, vertraagt, maar blijft soepel doorgaan. De close harmony van de drie vrouwenstemmen is prachtig, maar niettemin wisselt ook daar Triton regelmatig van aanpak: luister maar hoe Créole Rhapsody unisono begint en dan verandert in solozang met een achtergrondkoortje, of geniet van de jazzy vocalises in Smoke Rings, inclusief een kazoomoment !
Bent u klaar met de voorbereidingen voor het kerstmaal of het nieuwjaarsfeest? Des te beter! Ontbreekt alleen nog de muziek? Geen probleem! Want als u op zoekt bent naar even feestelijke als stijlvolle muziek, met uitstekende stemmen om de avond tot een perfect festijn te maken, ga dan resuluut voor 'Shout!' van Triton!
