Traams - Grin

Fatcat Records

Met zijn vreemde, donkere hoes en gerangschikt in het afgezaagde vakje postpunk hadden we Traams bijna gemist. We zagen het al voor ons: de vergelijkingen met Joy Division, de blik gericht op de puntschoenen, blablabla. U kent het wel en indien u vijfenveertig of ouder bent, dan hebt u het allemaal al eerder gehoord.

Grin



Nu ja, wij hebben na beluistering onze mening herzien en misschien doet u, opgedroogde newwaver/ postpunker uit de jaren tachtig, dat ook wel indien u Traams even laat grommen.

Op hun debuutplaat doet dit trio uit Chichester (West Sussex) iets met het genre dat we op een donkere manier aangenaam vinden. Om te beginnen klinkt ‘Grin’ eerder punk dan postpunk. Daarmee bedoelen we dat het allemaal wat meer mag rammelen dan bij Joy Division of meer recent Savages.

Traams heeft meer gemeen met The Pop Group dan met Siouxsie And The Banshees al zijn de drums ook hier kurkdroog.  Ze hebben ook meer gemeen met Parquet Courts en Beak> dan met Interpol, al schrijven ze ook wel eens een nummer met poppy elementen.

De meeste songs blijven onder de drie minuten en zijn puntig en fel, maar Head Roll rondt vlot de kaap van zeven minuten en daarin mogen de bas en gitaar lekker tegen elkaar aanschurken terwijl de drums onverstoorbaar hun krautrockbeat verder zetten.

Een trucje dat de drie van Traams wel meer uithalen, want terwijl de drums hier repetitief klinken, is dat in opener Swimming Pool de gitaar van zanger-gitarist Stu Hopkins. Schijnbaar eindeloos wordt dezelfde riff herhaalt, wat in prima contrast staat met de melodica die Rory Atwell er tussen weeft.

En ook al rammelt het aan alle kanten en zal Hopkins nooit The Voice winnen, toch heeft dit trio ook slimme melodieën in huis. Demons  zal hier nog lang rondspoken bijvoorbeeld en ook Flowers heeft een onweerstaanbaar refrein.

Als we de volgende keer nog eens naar een Avant Gardefuif* gaan, hopen we dat de dj er eens eentje van Traams tussen gooit, slotnummer Klaus bijvoorbeeld. Benieuwd hoeveel mensen er zullen klagen dat dit niet uit hun jonge dagen stamt. We durven wedden dat ze eerder de naam van die geweldige band zullen proberen achterhalen.

*De Avant Garde was de dancing van Rudy Pincé in Sint-Niklaas, die in de jaren tachtig toonaangevend was voor new wave, postpunk en aanverwante genres. Nu zijn er nog regelmatig Avant Garde Revival Nights.

12 januari 2014
Marc Alenus