TootArd Laissez Passer

Glitterbeat Records
Laissez Passer

Het jonge, vijfkoppige TootArd is afkomstig is uit de door Israël bezette Golanhoogten (grensgebied tussen Libanon, Syrië, Jordanië en Israël). Het is na debuut ‘Nuri Andaburi’ het tweede album met een mix van desertblues, psychedelische rock, reggae en Arabische melodieën. 

‘Laissez Passer’ verwijst natuurlijk naar de bijzonder complexe situatie in het gebied. In wezen is het een niemandsland waar je eigenlijk alleen maar heen kan met een "laissez passer". "We wonen er dan wel", verklaart vocalist en gitarist Hasan Nakleh, "Maar dat maakt ons nog geen inwoners. We hebben geen nationaliteit, zijn stateloos".

Desondanks hoor je op dit schijfje een verbazend grote, muzikale rijkheid. De muziek is, net als zijzelf, grenzeloos (“I do not exist on an id card / a string and a piece of wood are my gunpowder / without a nationality, without borders”). En dus is het album van TootArd een mix van Toearegmuziek in het verlengde van Tinariwen, van blues, reggae en dubinvloeden tot Arabische muziek, her en der zelfs aangelengd met jazz en rootsy rock. Het past allemaal mooi ineen.

Nochtans is de kans dat de muziek van TootArd ooit de radiozenders bereikt eerder klein. En dat is jammer want dit ‘Laissez Passer’ verdient uw aandacht. De frisheid van de songs is bijzonder aangenaam. Niet toevallig ligt het materiaal erg goed in het oor. Het album werd in een relatief korte tijd opgenomen, waardoor veel van de tracks organisch en spontaan klinken.  En hoewel er onmiskenbaar een positieve noot is (de tot dans en feest uitnodigende opener en titeltrack), is er evenzeer een keerzijde, die tijdens het pakkende Syrian Blues aan bod komt.

Daartussen zit een erg eclectisch, gevarieerd geheel waarin een veelheid aan bronnen aan bod komt. ‘Laissez Passer’ is een fijn album met melancholische accenten (Nasma Jabaliya), maar bevat ook stevig rockende en bluesy passages (Bayati Blues).


5 december 2017
Philippe De Cleen