Suzanne Vega - Flying With Angels
V2
Vijfenzestig is ze ondertussen, maar de New Yorkse is nog niet uitgezongen.
Midden in de jaren tachtig debuteerde Suzanne Vega met haar naamloze debuut. Op die plaat: scherpzinnige teksten die het werkelijke leven verbonden met – zo leek het – een droomwereld en onder een microscoop uitvergrote details. Luister maar eens naar de openingstrack van dat fantastische debuut, Cracking.
In de jaren die volgden, bleef Vega niet het zoveelste meisje met een gitaar. Na het wat tegenvallende ‘Days of Open Hand’ uit 1990 sloeg ze keihard terug met het broeierige ’99.9 F’. Een echo van deze plaat weerklinkt ook op deze nieuweling met Rats, al zou die track geïnspireerd zijn door Fontaines D.C.
Over de jaren verloren we toch wat de verbinding met Suzanne Vega omdat ze vaak lange pauzes inlaste. 'Tales From The Realm Of the Queen Of Pentacles (2014) ging zo aan ons voorbij, maar toen ze in 2016 kwam met ‘Lover Beloved: Songs From an Evening With Carson McCullers’, sprongen we wel recht. Daarna bleef opnieuw stil, op wat covers en herinterpretaties van eigen werk na. Tot nu. Eindelijk is er nog eens een plaat met allemaal nieuwe, originele nummers.
"Maar is die ook goed, meneer," vraagt u? Wel, in vergelijking met haar eerste twee platen en ’99.9 F’ is ze weinig opmerkelijk, maar er staan wel heel mooie songs op. Opener Speakers’ Corner mag u van ons meteen skippen, maar de titeltrack is wel interessant. Plots voelen we diezelfde spanning als op ‘Solitude Standing’, destijds Vega’s tweede plaat.
En die spanning wordt doorgetrokken op rocknummer Witch, wat ons betreft een echt hoogtepunt van de plaat en zeker een verrassing van formaat, komende van een pensioengerechtigde folkartieste. Vega toont hiermee dat ze inderdaad veel meer is dan dat en dat statement zal ze verderop de plaat nog vaker maken, want dit is een heel divers album.
Daarvoor mogen we blijkbaar vooral Gerry Leonard danken, de producer van de plaat. Hij is al jaren Vega’s rechterhand en gitarist, en kent als geen ander Vega’s mogelijkheden. Haar stem, die nog altijd klinkt als vroeger, blijft overeind in tal van genres. Ook dat is geen nieuws, maar door zo af te wisselen, wordt het nog eens dik in de verf gezet. Zo funky als in Love Thief hadden we haar overigens nog niet gehoord.
Maar uiteraard zit er ook nog folk in de groeven verborgen. De sobere ballad Last Train From Mariupol toont aan dat er wel degelijk Amerikanen zijn die verder kijken dan de klep van een MAGA-pet. Het is een pakkend anti-oorlogsnummer zonder een typisch protestlied te zijn.
En dat thema brengt ons ook bij Dylan. Het ligt er vingerdik op dat zijn I Want You de basis was van Chambermaid, waarin Vega zich voorstelt als het kamermeisje van haar muzikale held. Een folkheldin krijgt ook een nummer: Lucinda is een eerbetoon aan Lucinda Williams. En dan is er nog afsluiter Galway, een nummer over een onbekende Ierse zanger die bijna de vader van haar dochter was, maar dat uiteindelijk niet werd. Is het dezelfde man als bezongen in Gypsy uit ‘Solitude Standing’? Zou zomaar kunnen.
Samengevat: ‘Flying With Angels’ is een prachtig carrière-overzicht zonder ouder werk te hernemen. Was u al fan van Suzanne Vega, dan zal deze plaat u zeker bekoren. Ken je haar nog niet, ga je dan schamen, maar vooral: begin te luisteren, want dit is een mooie (late) introductie.
Suzanne Vega in België:
10.10.2025 Live @ Bozar, Brussel
12.10.2025 Live @ Koniging Elizabethzaal, Antwerpen