Susanne Sundfør - Music For People In Trouble

Bella Union

De Noorse vocaliste Susanne Sundfør maakt telkens weer hartverscheurende albums. Twee jaar na 'Ten Love Songs' levert ze de fans weer tien nummers waarin ze verslag doet van allerhande reizen (doorheen Korea en de jungle in de Amazone), indrukken en gevoelens, die ermee gepaard gaan. Verdere inspiratie vond ze in het boek 'A Universe From Nothing'  van Lawrence Krauss.

Music For People In Trouble

Al van bij de traag openbloeiende opener Mantra heeft ze ons te pakken. Een sobere, akoestische gitaar (die naderhand versterking krijgt van een pedalsteelgitaar) en een engelenstem maken duidelijk dat ze zo blij is als maar zijn kan. In een grote wereld, waarin onzekerheid en angst heerst, stelt ze: "I'm as empty as the earth / an insignificant birth / stardust in a universe / that's all I am worth". Betoverend mooi.

Susanne Sundfør is vooral niet bang om dingen weg te laten, hetgeen resulteert in een kale, haast sacrale sfeer. En ze beseft als producente ook dat het soms zinvol kan zijn om gewoon wat stilte toe te laten. Het songmateriaal rendeert hierdoor maximaal.

Tegelijk is deze Noorse de vrouwelijke evenknie van Leonard Cohen, al duiken er ook echo's op van Karen Dalton en Beth Orton. Hoor hoe zij op Reincarnation met een enkele gitaar haar diepste zieloerselen en zorgen met de wereld deelt. "Wat houdt de toekomst voor ons beiden in?", vraagt ze zich af. Soms refereert Sundfør in dit kosmisch aandoende album aan Kate Bush en wordt 'Music For People In Trouble' een persoonlijk verslag.

Ook op piano maakt Sundfør indruk. Good Luck Bad Luck is een ballad, waarmee ze elk podium zo kan inpakken. En is het opmerkelijk met welk gemak ze een streepje jazz in die ballad binnensmokkelt.

Haar magische stem komt goed uit de verf in hoogtepunt The Sound Of War, waarin ze verschillende, politieke standpunten knap tegen elkaar uitspeelt: "Leave all that you were / Cause you won't need it where you are going tonight". Het is fascinerend hoe ze song onderbouwt met klankmatig experiment. Op de titeltrack neemt de pianojazz van Bedtime Story de luisteraar bij de lurven: "All the birds are gone / all the oil's been spilt / and left us on the earth alone".

Tijdens het heerlijk dromerige Undercover is er meer oog voor popstructuren. De onzekerheid in relaties is hier het onderwerp, dat verder uitgewerkt wordt in het sombere, trieste, maar bovenal pakkende en aandoenlijk mooie No One Believes In Love Anymore. Golden Age zet in op atmosfeer en ademt met de willekeurig aangeslagen pianonoten nostalgie. Perfect op maat van de aparte stem van Sundfør.

En dan is er nog het huiveringwekkend mooie Mountaineers waarvoor Sundfør versterking krijgt van John Grant; de kers op de taart van deze prachtige plaat.

Op 15 september passeert de 'Music For People In Trouble'-tour langs de Botanique.

25 augustus 2017
Philippe De Cleen