Soak - Before We Forgot To Dream

Rough Trade

“Kom, wees net als mij, wees een niemand.” Vrolijk meisje, die Bridie Monds-Watson, u beter bekend als Soak. En toch!

Before We Forgot To Dream



Monds-Watson groeide op in het grauwe Londonderry, Noord-Ierland, destijds het toneel van Bloody Sunday. Toch kende ze geen moeilijke jeugd. Ze komt uit een warm nest, maar heeft wel een groot talent om interne conflicten te herkennen en te beschrijven. Ook haar lesbische geaardheid was nooit een echt probleem. Ze kwam uit de kast tegenover haar ouders op haar veertiende en het was nooit een issue.

Wie de teksten van Monds-Watson leest, duikt nochtans in ingewikkelde psychodrama’s en tienerangsten. Toch bleek de piepjonge singer-songwriter live helemaal geen introverte, timide tienernerd. En ook al kreunen haar songs dan onder fluwelen gordijnen van zwaarmoedigheid, toch kon er al eens een lachje af.

Het zou dus best wel eens kunnen dat de kleine, persoonlijke drama’s die Soak beschrijft en bezingt niet die van haarzelf zijn, maar van mensen uit haar omgeving. In interviews is ze zeer karig met informatie daarover wat de indruk wekt dat ze de protagonisten van haar songs wil beschermen.

Neem bijvoorbeeld Sea Creatures waarin ze ondanks haar atheïsme bidt voor een vriend(in) in nood of B A Nobody waarin ze het ook duidelijk over iemand anders heeft: “You ring, you ring a bell to show you’re bleeding / I watched, i saw your mind fall out of your head.”

In Blud heeft ze het wel (gedeeltelijk) over een persoonlijke ervaring, zo vertelde ze toch in de Botanique. De song gaat over een ruzie tussen haar ouders die ze kon afluisteren vanuit haar kamer die zich pal boven de keuken bevond. En ook Wait is geschreven vanuit de eerste persoon enkelvoud.

De plaat vertoont een geweldige samenhang. Niet alleen zijn alle nummers zwanger van tiener-tristesse, ook instrumentaal beperkt Soak zich tot akoestische gitaar, piano, wat onderliggende percussie en elektronica en hier en daar wat strijkers. Alleen Reckless Behaviour  springt er wat uit.

Naast volwaardige songs staan er ook een aantal instrumentaaltjes van één minuut op de plaat (te herkennen op de hoes aan de kleine letters en de aanhalingstekens). Ze versterken de intensiteit van de plaat, een intensiteit die fans ook al wisten te waarderen op de drie ep’s die de jonge Ierse eerder uitbracht.

Die fans zullen verheugd zijn te merken dat er weliswaar een paar songs van de ep ‘Blud’ de plaat haalden en ook Sea Creatures staat er dus op, maar verder niets dan nieuw materiaal waarbij het heerlijk wiegen is met teksten waarin tieners zichzelf ongetwijfeld zullen herkennen.

Soak bewijst dat ze haar nominatie voor de BBC Sound of 2015 meer dan waar is. Een grote zangeres is ze niet, maar haar stem is een “aquired taste” en haar songs zijn met zorg gecomponeerd en gearrangeerd.

30 mei 2015
Marc Alenus