Siger - Rodeland

Trad Records

Rodeland

Folk, dat heerlijke genre waarin pure eenvoud danst met onbespoten eerlijkheid, zal wellicht steeds eerder aan het platteland dan aan de jachtige stad gekoppeld worden. Zeker hier bij ons in Vlaanderen. Buiten Walter en Wannes is hier weinig stedelijke folk gemaakt. In die landelijke traditie plaatst zich ook Siger, een nieuw project uit de Dhoore-stal. Met de nieuweling ‘Rodeland’ brengt Siger een instrumentale ode aan een landelijk stukje Oost-Vlaanderen, waar het geslacht opgegroeid is. En wij brengen een ode aan die ode.

 

Afgaande op de klankkleur van de hele plaat kan men niet anders dan vaststellen dat warmte het sleutelwoord van de opname is geweest. Dat is niet verwonderlijk, wanneer we horen dat diatonische accordeon en harmonium tot het basisinstrumentarium van Siger behoren. Dat wordt reeds duidelijk van bij De Trambaan, de opener.

Ook opvallend is het dansante karakter van vele nummers. Soms beheerst en stijlvol zoals in Scheldewals. Soms meer huppelend zoals op Houtem Jaarmarkt. Denk nu niet dat het bij afwezigheid van tekst een eentonige boel wordt op ‘Rodeland’. Zelden was een titel zo raak als voor Meander : het nummer draait en keert, vertraagt en herstart en blijft zo ongrijpbaar voor elke monotonie. In Barbaren ontwaren we zowaar een riff – neen, zo’n riff is niet het monopolie van “Keeff van de Stones” – en dan volgt er een boeiend streepje ritmiek. Lees de titels van de nummers en je hebt het verhaal van de muziek. Eindigen doet Siger met een absoluut hoogtepunt : De Vier Gasten.

Zonder woorden en toch sprekend als een vrouwentong, dat is de résumé van ‘Rodeland’. Gevarieerd zoals het landschap dat men bezingt, boeiend zoals de mensen die er wonen. Hopelijk gebruikt de toeristischedDienst van Oost-Vlaanderen dit kleinood in het promotieplan. Beter zal men daar moeilijk vinden.

6 januari 2023
Frank Tubex